معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1401
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۰۰، ۱۳:۲۳ - دوست
    عالی

۳۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تصاویری که در زیر مشاهده می کنید، برداشتی از کتاب دو جلدی"طالش،منطقه ای قومی در شمال ایران" اثر مارسل بازن فرانسوی،ترجمه ی دکتر مظفر امین فرشچیان می باشد. کلیه ی تصاویر زیر توسط اینجانب،امین جوانمرد از این کتاب تهیه شده است . جهت درج آنها در وبلاگ و یا سایت خود،حتما منبع را ذکر فرمایید.سپاس

*جهت بزرگنمایی تصاویر، روی آنها کلیک فرمایید.

[gallery link="file" size="large" ids="2457,2458,2459,2460,2461,2462,2463,2464,2465,2466,2467,2468,2470,2471,2472,2473,2474,2475,2476,2477,2478,2479,2480,2481,2482,2483,2484,2485,2486,2487,2488,2489,2490,2491,2492,2493,2494,2495,2496,2497,2498,2499,2500,2501"]
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۸
امین جوانمرد

جناب آقای کربلایی لطیف جعفری،یکی از مداحان بزرگ و افتخار استان گیلان و بخصوص شهرستان تالش می باشند که بیش از 30 سال هست که در مسجد امام حسین(ع) لیسارا محله پایین خطبه سرای تالش در ماه محرم، با مداحی خویش،مردم را به فیض می رساند. ایشان یک عضو جدایی ناپذیر از مردم لیسارامحله می باشند به گونه ای که در اکثر مراسمات محله، حضور فعال دارند.

مداحی بخش"زنجیر زنی" این استاد بزرگوار را ضبط کرده و پس از ویرایش جزئی و تبدیل به فایل mp3 برایتان در سایت قرار دادم تا بتوانید از نوای دلنشین این استاد بزرگوار استفاده کنید.

جهت دانلود کلیک نمایید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۷:۰۵
امین جوانمرد

 فکر می کنید ماهی کوچولو شما به شنا کردن علاقه دارد؟ اگر نشانه هایی که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم را در کودک مشاهده می کنید، به معنای این است که آمادگی شرکت در کلاس های آموزش شنا را دارد و بهتر است با دقت کافی و با توجه به نکات ذیل کلاس شنای مناسب را برای کودک انتخاب کنید.
اگر کودک مثل ماهی با آب بازی می کند، وقت آن رسیده که او را در یک کلاس شنا ثبت نام کنید. طبق نظر انجمن متخصصین اطفال امریکا، آموزش و یادگیری شنا برای کودکان نوپا و یا حتی بزرگتر اجباری نیست، به همین دلیل نباید کودک را مجبور به شرکت در کلاس شنا کنید. اما اگر به نظر می رسد فرزند دلبند شما دوست دارد در فضایی بزرگتر از وان یا تشت حمام آب بازی کند، دلیلی وجود ندارد که آموزش شنا را به تعویق بیندازید. در واقع، برخی شواهد حاکی از آن است که احتمال غرق شدن کودکان بالای یک سال در صورتی که آموزش رسمی شنا ببینند بسیار کم است و این واقعیت دلیل بسیار محکمی برای ثبت نام هر چه سریعتر کودک در کلاس های شنا است.
چطور می توانید بفهمید که زمان مناسب فرا رسیده است؟
اگر کودک قادر است دستورالعمل ها را دنبال و از آنها پیروی کند، هماهنگی حرکتی مناسبی دارد و می تواند همزمان دست و پا بزند و از نظر هیجانی آمادگی کافی دارد ( از آب نمی ترسد )، تقریبا همه نشانه های آمادگی یادگیری شنا را دارد. در اینصورت بهتر است کودک را در کلاس های آمادگی شنا ثبت نام کنید تا حرکات و مهارت های پایه شنا مانند غوطه ور شدن و پا دوچرخه را یاد بگیرد. برای شروع به دنبال کلاس هایی باشید که تعداد کمی (کمتر از 6 کودک)  در آن شرکت می کنند. دقت کنید حتما کودک را در کلاس هایی ثبت نام کنید که مورد تایید هستند و از نظر ایمنی و بهداشتی کنترل شده اند.
چند توصیه در مورد کلاس های آموزش شنا :

کودکان 6 ماه تا 3 سال : به دنبال کلاس هایی باشید که مادر/ پدر و کودک همراه هم در آنها شرکت می کنند و توسط مربی متخصص اداره می شود. مربیان در این کلاس ها مواردی مانند ورود و خروج آب، حباب درست کردن، پا زدن رو به جلو و غوطه ور شدن به پشت را آموزش می دهند. علاوه بر این، مربیان وظیفه دارند اصول امنیت در آب را هم به والدین آموزش دهند.
کودکان 3 تا 4 سال : می توانید از کلاس هایی استفاده کنید که در آنها کودک می تواند همراه یا بدون پدر/ مادر شرکت کند. بهتر است به دنبال کلاس هایی باشید که علاوه بر آموزش دست و پا زدن، بر آموزش رفتارهای ایمن در استخر هم تمرکز و تاکید داشته باشد.
کودکان 4 تا 5 سال : در صورتی که این کودکان با آب آشنا شده اند و به آن عادت کرده اند، کلاس های 30 دقیقه ای به مدت 8 تا 10 هفته توصیه می شود تا کودک مهارت های پایه را کسب کند تا در نهایت موفق به انجام حرکات همزمان و هماهنگ دست و پا شود.
مهمترین مسئله درباره کلاس های آموزش شنا : هرگز فکر نکنید که کودک بدون حضور شما در این کلاس ها از امنیت کافی برخوردار است و احتمال غرق شدن وجود ندارد. هیچ کدام از مربیان و یا حتی غریق نجات ها نمی توانند مانند والدین کودک را در آب تحت نظر بگیرند.
زمانی که کودک نزدیک استخر یا داخل آن است، والدین باید همیشه با فاصله ای به اندازه یک بازو کنار او حضور داشته باشند. بهتر است از وسایل کمکی شنا مانند تیوپ یا قمقمه های شناور هم استفاده شود. به یاد داشته باشید حتی در صورت استفاده از این ابزارها، لازم است همیشه داخل آب در کنار کودک حضور داشته باشید چون برای جلوگیری از غرق شدن، نمی توانید روی این وسایل حساب کنید.

نقل از بیتوته

منبع:ninisite.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۷:۰۴
امین جوانمرد

بیهوش کردن از جمله اقداماتی است که تقریبا از 200 سال پیش در بیمارستان‌ها انجام شده اما به رغم کاربرد وسیع، برخی پزشکان به طور دقیق جزئیات فرآیند آن را نمی‌دانند.
در حالی که میلیون‌ها انسان تحت عمل‌های جراحی مختلف قرار می‌گیرند و پیش از شروع عمل بیهوش می‌شوند حقایقی در مورد بیهوشی وجود دارد که دانستن آنها می‌تواند مفید باشد:

1- بیهوشی موجب فراموشی می‌شود: بیهوشی عمومی فرد را آرام ساخته، درد را از بین می‌برد و همچنین ممکن است موجب فراموشی شود. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد استنشاق ماده بیهوشی تغییرات شبه آلزایمر را در مغز موش‌های بالغ به همراه دارد. این دارو برای «شکنج دندانه‌دار هیپوکامپ» نوعی سلول کمک‌کننده به کنترل حافظه و یادگیری سمی است. اگرچه متخصصان هنوز در مورد تاثیرات بلندمدت بیهوشی آگاهی ندارند اما از این موضوع مطلع هستند که دست‌کم چند روز طول می‌کشد تا فرد پس از عمل به حالت طبیعی بازگردد.

2- بیماران مسن که تحت بیهوشی قرار می‌گیرند 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند: نتایج بررسی انجام شده در سال 2013 حاکی از آن است که افراد مسن پس از دریافت داروی بیهوشی حداکثر شش ماه زمان نیاز دارند تا به حالت نرمال بازگردند. همچنین این بیماران بیشتر احتمال دارد تغییر اندکی را در ظرفیت ذهنی‌شان تجربه کنند و در نتیجه 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار گیرند. متخصصان معتقدند این وضعیت از التهاب بافت‌های عصبی ناشی می‌شود که «اختلال شناختی پس از عمل جراحی» (POCD) یا پیش درآمد بیماری آلزایمر همچون تولید «پلاک‌های آمیلوئیدی »B را به دنبال دارد .

3- استفاده از داروهای بیهوشی به دفعات برای کودکان، بروز مشکلات رشد عصبی را به دنبال دارد: کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی‌شان یک یا چندین بار در معرض داروهای بیهوشی قرار می‌گیرند مستعد دچار شدن به مشکلات عصبی تکاملی هستند. بررسی انجام شده در سال 2012 نشان می‌دهد کودکانی که پیش از سن سه سالگی به دلیل عمل جراحی در معرض داروی بیهوشی بوده‌اند، دو برابر بیشتر با ناتوانی‌های یادگیری رو‌به‌رو هستند. هرچند در رفتارها، تمرکز و توان ردیابی در آنها تغییری دیده نمی‌شود و دلیل آن این است که تمامی نواحی ادراکی در کودک تحت تاثیر این دارو قرار نمی‌گیرند.

زوال عقل, مضرات بیهوشی

بیهوشی کاهش سطح هوشیاری بیمار است تا حدی که حواس فعالیتی نداشته باشد.

4- داروی بیهوشی فرد را به خواب نمی‌برد: متخصصان بیهوشی اغلب به بیمار می‌گویند که با دریافت این دارو به خواب می‌روند اما حقیقت این است که آنها به وضعیت کُمایی قابل بازگشت فرستاده می‌شوند. متخصصان در مطالعه انجام شده در سال 2010 دریافتند مغزی که به طور کامل بیهوش شده شبیه به مغز ناهوشیار و با فعالیت پایین است که در بیماران به کما رفته در مقایسه با فردی که تنها به خواب رفته دیده می‌شود. این حالات تماما نشان‌دهنده مناطقی از مغز است که مکانیزم‌های چرخشی مشترک از قبیل قشر مغز و تالاموس دارند. این نواحی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا فعالیت مغز را در بیماران بیهوش شده تعیین کنند.

5- امکان به هوش آمدن در طول عمل جراحی وجود دارد: احتمال آنکه بیمار بیهوش شده در طول عمل جراحی به هوش آید وجود دارد. این اتفاق نادر زمانی رخ می‌دهد که بیمار قادر است وضعیت پیرامون خود را همچون احساس درد یا فشار مربوط به عمل جراحی را به یاد آورد. هرچند پزشکان از تجهیزات کنترل کننده مغز استفاده می‌کنند تا سطح هوشیاری بیمار را به منظور کاهش خطر بروز این اتفاق اندازه‌گیری کند.

6- برخی افراد واکنش‌های حساسیت‌زای نادری به ترکیبات داروی بیهوشی نشان می‌دهند: ممکن است بیمار در زمان استنشاق ماده بیهوشی واکنش حساسیت‌زای کشنده‌ای را موسوم به «هیپرترمی بدخیم» نشان دهد حتی اگر در گذشته سابقه چنین واکنشی را نداشته باشد. این بیماری که ارثی است موجب افزایش سریع دمای بدن و انقباض شدید ماهیچه‌ها در زمان استنشاق ماده بیهوشی می‌شود. همچنین ممکن است بیمار علائمی همچون خونریزی، تیره شدن رنگ ادرار و درد ماهیچه را بدون دلیل مشخص تجربه کند.

7- افراد سیگاری بیش از دیگران برای بیهوش شدن نیاز به دریافت ماده بیهوشی دارند: افراد سیگاری و آنهایی که در معرض دود این ماده دخانی قرار دارند در حین عمل جراحی لازم است دوز بیشتری داروی بیهوشی دریافت کنند. پزشکان آلمانی دریافتند زنان سیگاری نسبت به زنان غیر سیگاری 38 درصد بیشتر به ماده بیهوشی نیاز دارند.

8- بر خلاف تصور قبلی، افراد مو قرمز برای بیهوش شدن به دوز بیشتر داروی بیهوشی نیاز ندارند: پیش از این تصور می‌شد افراد دارای موی قرمز به دلیل داشتن ژن خاصی به نام دریافت‌کننده «ملانو کورتین» به ماده بیهوشی بیشتری نیاز دارند. این باور وجود داشت که این ژن حساسیت بیمار به ماده بیهوشی را کاهش می‌دهد اما بررسی انجام شده در سال 2012 نشان داد در دوز موثر ماده بیهوشی و عوارض احتمالی ناشی از آن بین افراد مو قرمز و افرادی که موی تیره‌ دارند، تفاوتی وجود ندارد.
نقل از بیتوته

منبع:isna.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۷:۰۲
امین جوانمرد

راههای ساده برای پیشگیری از سوزش معده
اگر تاکنون تجربه ناخوشایند سوزش سردل را داشته‌اید – وقتی که غذا و اسید معده درست وارد عمل نشده و احساس سوزش در مری ایجاد می‌شود_ می‌دانید که مانند چیزی که از نامش پیداست عذاب آور است.

عواقب سوزش معده، ناخوشایند و آزاردهنده است مانند بوی بد دهان و حتی سرطان حلق. اما خوشبختانه کارهایی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از سوزش معده در همان ابتدا انجام دهید.

√ غذاهایی را که دشمن‌تان هستند بشناسید
غذاهای فراوانی هستند که می‌توانند برانگیزاننده مشکلات گوارشی باشند: غذاهای تند و پر ادویه، شکلات، نعناع فلفلی، انواع مرکبات، غذاهایی بر پایه گوجه فرنگی، خردل، فلفل قرمز، و پیاز خام همگی به‌عنوان محرک لایه مری شناخته می‌شوند. اما عامل اصلی در تغذیه که موجب ریفلاکس می‌شود چیست؟ ” خوردن وعده‌های سنگین و پرچرب”، زیرا چربی، عضلات مری را که مسئول باز و بسته کردن بخش پایین مری است نرم می‌کند و در نتیجه اسید معده می‌تواند به مری وارد شود.

√ با نوشیدن آب سوزش معده را کاهش دهید
نوشیدن آب فراوان، خصوصا همراه با غذا، به شستن اسیدهای معده از سطح مری و برگرداندن آن به معده کمک می‌کند.

√ وزن کم کنید
افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات گوارشی و سوزش معده هستند. افزایش شاخص توده بدنی، مخصوصا داشتن شکم بزرگ، به افزایش ریفلاکس مربوط است. بهترین سبک زندگی که می‌توانید در پیش بگیرید این است که غذاهای پرچرب را کنار گذاشته و وزن کم کنید. ورزش کردن مهم است اما ورزش‌های خاصی مانند دوچرخه سواری که خم و راست کردن ناحیه شکم را می‌طلبد، ریفلاکس را تشدید می‌نماید. به‌گونه‌ای ورزش کنید که احساس راحتی داشته باشید.

√ خواب‌تان را مدیریت کنید
بدترین زمان برای خواب چیست؟ دقیقا بعد از یک غذای سنگین و حجیم. احتمال سوزش معده در افراد بعد از پرخوری و دراز کشیدن بیشتر است. دست‌کم، دوساعت قبل از خواب غذا بخورید، یا شب‌هایی که دیروقت غذا خورده‌اید، یک مهارکننده هیستامین ۲ پیش از رفتن به رختخواب میل نمایید. اگر سوزش معده، اغلب اذیت‌تان می‌کند، همچنین می‌توانید موقع خواب زیر سرتان یک تکه چوب یا یک چیز سفت قرار دهید تا روی یک سطح شیب‌دار بخوابید و سرتان بالا باشد. با بالا آوردن سرتان تا حدود سه سانتیمتر، جریان اسید معده به سمت بالا سخت می‌شود.

√ برخی نوشیدنی ها باعث سوزش معده میشوند
نوشیدنی‌ها گازدار، آب میوه‌ها، الکل، و حتی قهوه صبحگاهی‌تان می‌تواند عاملی برای سوزش معده شما باشد. کافئین هم عضلات مری را شل می‌کند و به اسید معده اجازه ورود به حلق را می‌دهد. ببینید چه نوشیدنی‌هایی روی شما تاثیر می‌گذارند، یادداشت بردارید یا در یک فایل در گوشی همراه یا کامپیوترتان نگه دارید.

√ برای سوزش معده دارو مصرف کنید
اگر می‌دانید که سوزش سردل دارید، منتظر نمانید تا علائم آشکار از راه برسند و بعد قرص بخورید. مهارکننده‌های پروتون پمپ که بعضی از آنها در دسترس هستند مانند Prilosec OTC، قوی‌ترین بازدارنده‌های اسید هستد، اما مدتی طول می‌کشد تا اثر کنند. این‌ها داروهایی هستند که برای پیشگیری از ریفلاکس کاربرد دارند. برای تسکین سریع‌تر، آنتی اسیدهایی مانند Maalox و Tums که بدون نسخه هم می‌توانید آنها را تهیه کنید، را برای حایل شدن میان اسید و مری‌تان مصرف کنید اما این‌ها تنها برای چند دقیقه دوام دارند. مهارکننده‌های هیستامین۲ مانند Zantak و Pepcid، بعد از بیست دقیقه اسید را مهار می‌کنند و می‌توانند اسید را از ۶ تا ۱۲ ساعت سرکوب نمایند. Tum را همراه با یک Pepcid برای کنترل سریع این حالت مصرف کنید.

منبع :  به نقل از بیتوته healthmag.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۷:۰۰
امین جوانمرد

اینترانت (به انگلیسی: Intranet) شبکه‌ای داخلی (با تملک سازمانی و یا خصوصی) است که از پروتکل‌های مرتبط با اینترنت و به‌ویژه، تکنولوژی وب برای سازماندهی شبکه استفاده می‌کند. (برای مثال می‌توان از پروتکل‌های TCP/IP/HTTP/WWW استفاده نمود) در حقیقت اینترانت مقیاس بسیار کوچکی از کل اینترنت ولی خصوصی است؛ بر خلاف اینترنت که هیچکس مالک آن نیست. [۱]

اینترانت شبکه‌ای رایانه‌ای است که از زبان مشترک ارتباطی شبکه جهانی اینترنت برای تبادل داده‌ها استفاده می‌کند و تمام خدمات اینترنت، از جمله پست الکترونیکی، تار جهان‌گستر، انتقال فایل (FTP)، گروه‌های خبری و تله کنفرانس را در شبکه‌ای اختصاصی برای استفاده‌کنندگان مشخص آن شبکه ارائه می‌دهد و لزومآ به اینترنت متصل نیست. این شبکه یک سازمان رابه هم متصل می‌کند. برای نمونه، بانک ملی برای متصل کردن همه‌ی بانک‌های ملی در سراسر کشور از این تکنولوژی استفاده می‌کند. ورود به این شبکه برای عموم آزادنیست زیرا امنیت آن به خطر می‌افتد.وتنها با پسورد تعیین شده خودشان می‌توانند وارد شوند و آن مقدار ازاطلاعات که صلاح می‌دانند در شبکه‌ی اینترنت قرار می‌دهند تا عموم مردم از آن‌ها استفاده کنند. ولی اینترنت شبکه‌ی جهانی است و شما از هر کجا می‌توانید با وارد کردن آدرس وارد هر سایت یا .... شوید و داده‌ها در اختیار همه دنیا قرار می‌گیرند.

هدف اصلی از نصب اینترانت‌ها تسهیل ارتباطات و به اشتراک گذاشتن منابع - اعم از سخت‌افزاری - است؛ که به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمده‌ای در این نظام دارد. و به عبارتی دیگر اینترنت پاک گویند زیرا فقط سایت های خوب که دامنه. Ir است را میشود استفاده کرد.

تفاوت اساسی میان شبکه اینترانت و سایر شبکه‌ها در آن است که این شبکه بر اساس پروتکل‌های اینترنت نظیر TCP/IP و HTTP شکل می‌گیرد.


1-اصول مهندسی اینترنت مهندس احسان ملکیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۰۹:۱۸
امین جوانمرد

بایوس (Basic input/output System) یک میان افزار است که متشکل از یک IC الکترونیکی و برنامه ایی درون آن است. این قطعه نسبتا کوچک صاحب اختیار فرآیندی بزرگ در یک کامپیوتر است. از شروع زمان بوت تا کنترل قطعات سخت افزاری و رابط های I/O همگی تحت نظر "BIOS" هستند. بایوس های امروزی از نوع (UEFI) هستند که بسیاری از محدودیت های گذشته را از سر راه برداشته و با محیطی گرافیکی و قابل استفاده با موس،بسیار ساده تر از قبل در اختیار کاربر هستند.

با توجه به وظایف بسیار مهم این قطعه،اهمیت آن بر ما مشخص میگردد. اما آیا میدانید که به روز رسانی بایوس برای نوت بوک ها،در چه زمانی واقعا لازم است و یا در چه مواقعی باید این قطعه را آپدیت کرد؟برای پاسخ به تمام این پرسش ها با همراه شوید.

لپ تاپ ها نیز مانند دیگر سیستم های کامپیوتری، از بایوس استفاده میکنند. یک باتری سکه ایی ازنوع 3 ولت وظیفه حفظ اطلاعات وارد شده درون بایوس را برای زمان قطع جریان بر عهده دارد.پیش از هر چیزی بهتر است بدانید که دسترسی به این قطعه برای اکثر لپ تاپ ها بدون باز شدن امکان پذیر نیست و در صورتی که رمز بایوس را فراموش کنید،ریست کردن آن کار دشواری است که حتی گاها با برداشتن باتری و تخلیه جریان نیز انجام نمی پذیرد.

درایورهای بایوس به منظور تعویض برنامه (Program) و یا آپگرید آن،در بخش پشتیبانی وب سایت کمپانی ها موجود است.برخی از وب سایت های فعال در این زمینه نیز برنامه به روز رسانی بایوس ها را برای دانلود قرار داده اند که با یک جستجوی ساده، میتوانید به این وب سایت ها دسترسی پیدا کنید. برای به روز رسانی بایوس خود،در ابتدا باید از ورژن حال حاضر آن اطلاع کسب نمائید تا بتوانید بایوس جدید را شناسایی کنید.

برای این منظور به داخل تنظیمات بایوس وارد شده و اطلاعاتی مانند ورژن و سال ساخت را در جایی یادداشت نمائید. برای ورود به این تنظیمات میتوانید در زمان روشن شدن نوت بوک از کلید های (F2،Del) و یا کلیدهایی که در صفحه نخست نمایش داده میشوند،استفاده کنید.راه حل دوم برای کسب اطلاع از ورژن مورد نظر،استفاده از نرم افزارهایی مانند "CPU-Z" و نرم افزارهای مانیتورینگ اطلاعات سخت افزاری است.

به روز رسانی بایوس, آپگرید

بایوس یک میان افزار است که متشکل از یک IC الکترونیکی و برنامه ایی درون آن است.

پس از کسب اطلاع از تمامی موارد گفته شده در بالا،فایل بایوس مورد نظر را دانلود کنید.برای نصب بایوس یک نکته بسیار ضروری است و آن هم اتصال باتری لپ تاپ و اتصال به برق شهر به صورت همزمان است.توجه داشته باشید که اگر در زمان عملیات به روز رسانی،جریان برق به هر دلیلی از لپ تاپ دریغ گردد،شما دچار یک مشکل بزرگ خواهید شد.برای انجام این کار میتوان از نرم افزارهای اختصاصی مانند "InsideFlash" نیز استفاده کرد،اما در اکثر موارد آپدیت بایوس بسیار آسان بوده و مانند نصب یک نرم افزار سبک انجام میگیرد.

انجام آپدیت بایوس در چه زمانی واجب است؟
پس از این مقدمه،به سراغ مشکلاتی میرویم که با به روز رسانی بایوس برطرف میگردند و یا به عبارت بهتر،تنها راه برطرف کردن آنها به روز رسانی بایوس است.

1- اگر نوت بوک خود را در زمانی خریداری کرده اید که ویندوز هایی مانند 8،10 و حتی 7 در بازار وجود نداشته اند و حال قصد ارتقاء سیستم عامل خود را دارید،ممکن است پس از نصب ویندوز جدید از ناهمانگی هایی مطلع شوید و یا پرفورمنس لپ تاپ خود را چندان جالب نبینید.برای این منظور به روز رسانی بایوس به عنوان اولین اقدام توصیه میگردد.توجه داشته باشید که ممکن است بایوس شما برای این ویندوز ها (Release) نشده باشد و با انجام به روز رسانی این مشکلات برطرف خواهد شد.

2- اگر در زمان ارتقاء سخت افزاری مانند افزایش حجم رم،تعویض هارد دیسک با درایور SSD و حتی ارتقاء حجم هارد دیسک با مشکلاتی مانند صفحه آبی (Blue Screen)،ریستارت شدن های نامنظم،عدم استفاده و شناسایی حافظه رم اضافه شده و...مواجه شدید،به عنوان اولین اقدام بایوس خود را به روز رسانی کنید.توجه داشته باشید که برای هر گونه ارتقاء سخت افزاری،رجوع به اطلاعات سازنده برای پشتیبانی از قطعه ضروری است.

آپگرید لپ تاپ, آموزش کامپیوتر

3- گاهی برخی از مشکلات مانند یک نقطعه ضعف از ابتدا به همراه یک و یا چند مدل خاص از نوت بوک ها،همراه است و با همان ایراد وارد بازار میگردد.از جمله آنها میتوان به برخی از ناهماهنگی ها چیپست در سری Z برند لنوو و قفل شدن فرکانس پردازنده در مدل های Z510 و Z410 همین برند اشاره کرد.در این موارد نیز بهترین راه استفاده از آپدیت های معرفی شده است.گاها معرفی این آپدیت ها چندان زمان بر نخواهد بود و بهتر است برای رفع ایراد از سمت کمپانی مقداری صبر کنید تا اینکه نصب بایوس های متفاوت را تست کنید.

4- از آنجایی که بایوس یک IC است که اطلاعات درون آن قرار دارد،پس تمام خاصیت های الکترونیکی (Program) برای آن نیز صدق میکند.در زمان بروز مشکلات مربوط به (Program) تکنسین ها به وسیله دستگاهی به نام (Programmer) قطعه مورد نظر را مجددا برنامه ریزی کرده و درون برد الکترونیکی بر میگردانند.در زمانی هم که IC مورد نظر قابل استفاده نباشد،همین عمل را بر روی یک IC خام و مشابه انجام میدهند.

توجه داشته باشید که این پروسه در حد محدود و فقط به عنوان مقدمه گفته شده و این موضوع بسیار طولانی و پیچیده است.بسیاری از مشکلات تمامی IC ها به دلیل نقص فنی در ترانزیستورهای به کار رفته در آنها است.در صورت مشاهده این مشکلات که اکثرا به صورت اتفاقی (Random) و در فواصل زمانی نامنظم اتفاق می افتند،عملیات به روز رسانی بایوس لازم است.این موارد مانند قفل شدن های رندم بر روی صفحه اول بوت (صفحه ایی که نام برند لپ تاپ بر روی آن است)،عدم شناسایی برخی ورودی/خروجی ها مانند USB،عدم سوئیچ بین گرافیک ها در لپ تاپ های (Optimus)،از کار افتادن پد لمسی لپ تاپ،خاموشی های ناگهانی،نمایش جمله ایی مبنی بر عدم توانایی در پیدا کردن هارد دیسک و SSD در زمان بوت،ناتوانی در شناسایی باتری و گرمای ناگهانی و بدون دلیل هستند.

آپدیت بایوس در واقع یک عملیات مانند (Program) را که در بالا توضیح دادیم،بر روی IC انجام میدهد.انجام تخلیه و ورود مجدد برنامه درون IC به صورت ناخود آگاه باعث برطرف کردن بسیاری از مشکلات و چسبندگی های ترانزیستوری میگردد.در بسیاری از موارد یک آپدیت ساده بسیاری از مشکلات ذکر شده در بالا را برطرف میکند.توجه داشته باشید که اگر این مشکلات به صورت دائمی و نه اتفاقی باشند،میتوانند دلائل دیگری نیز برای بروز آنها وجود داشته باشد.

آپدیت بایوس لپ تاپ, آپگرید

5- بسیاری از پردازنده های (Multi Core) استفاده شده در نوت بوک ها،دارای یک قابلیت به نام (Turbo Boost) هستند.در این حالت پردازنده ها توانایی کار در صورت فراهم شدن پردازش های سنگین را افزایش داده و پردازنده با فرکانسی بیشتر از فرکانس پایه فعالیت خواهد کرد.این قابلیت به صورت پیش فرض در اکثر لپ تاپ ها فعال بوده و در صورت نیاز به پردازش بیشتر دست به کار خواهد شد.در تعدادی بسیار محدود از گزارشات خرابی،کاربران از کرش (Crash) و یا هنگ های مداوم سیستم در حالت (Turbo Boost) شکایت دارند.در این حالت نیز برخی از کمپانی ها با ساخت یک ورژن جدید از بایوس و برطرف کردن باگ های مربوطه،این مشکل را رفع کرده اند.

6- آخرین موردی که لازم است تا بایوس خود را برای آن به روز رسانی کنید،اعلان رسمی از سمت کمپانی سازنده است.گاهی در حالی که همه چیز به خوبی پیش میرود،کمپانی از انتشار یک نسخه جدید بایوس برای برخی از مدل های خود خبر میدهد.این نسخه ها معمولا با برطرف کردن باگ های شناسایی شده،عملکرد کلی نوت بوک را نیز بهبود میبخشند.

در پایان توجه داشته باشید که اگر نوت بوک شما به خوبی کار کرده و مشکل خاصی ندارد،به روز رسانی بایوس نه تنها لزومی ندارد،بلکه توصیه نیز نمیشود.در هنگام به روز رسانی تمام نکات امنیتی را رعایت کرده و تا پایان عملیات صبور باشید.قبل از شروع ارتباط با اینترنت را قطع نمائید،آنتی ویروس را غیر فعال کنید و تمام نرم افزارهای در حال اجرا را ببندید.پس از به روز رسانی نوت بوک ریستارت شده و مجددا شروع به کار خواهد کرد.پس از آپدیت و برای اولین بار ممکن است که صفحه اصلی بوت زمانی بیشتر از قبل نمایش داده شود و حتی این زمان به چند دقیقه نیز خواهد رسید.

منبع: sakhtafzarmag.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۴:۲۰
امین جوانمرد

اپلیکیشن لاین یک پیام‌رسان محبوب است و این محبوبیت به حدی‌ست که در آوریل سال 2014 حدود 400 میلیون کاربر فعال از سرتاسر جهان داشت.از طریق لاین شما می‌توانید پروفایل‌های رسمی را دنبال کنید که در اغلب زمینه‌ها نظیر بازیگران، کمپانی‌های مختلف و… وجود دارند.
علاوه بر این امکان مطالعه اخبار روز و… نیز از طریق این اپلیکیشن امکان پذیر است.
حال در این مقاله تصمیم داریم چند نکته جالب را در خصوص لاین بگوییم تا بتوانید از طریق آن‌ها استفاده حرفه‌ای‌تری از آن داشته باشید.

دانستن این نکات اگر شما یکی از افرادی باشید که اخیرا برنامه لاین را نصب کرده‌اید و یا فردی هستید که مدت زمان بسیاری است از لاین استفاده می‌کنید همچنان برای شما مفید خواهند بود.
پس اگر می‌خواهید شماره تلفن خود را از حساب کاربری‌تان جدا کنید و یا می‌خواهید کیفیت تصاویری را که در لاین به اشتراک می‌گذارید افزایش دهید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نکته: روش‌های ارایه شده بر روی این مقاله در سیستم عامل اندروید تست شده است و ممکن است که در سایر پلتفرم‌ها تغییراتی داشته باشد.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

چگونه شماره موبایل خود را از حساب کاربری لاین جدا کنیم؟
زمانی که شما شماره موبایل خود را وارد حساب کاربری‌تان در لاین می‌کنید دیگر نمی‌توانید آن را بردارید تا به یکدیگر متصل نباشند. راه عادی‌ برای این کار وجود ندارد و باید برای چنین کاری از طریق اکانت فیس‌بوک خود وارد عمل شویم.

برای این کار مراحل زیر را سپری کنید:
وارد اپلیکیشن لاین شوید و از طریق قسمت More به Settings و سپس Accounts بروید.
زمانی که لوگو فیس‌بوک را دیدید آن را لمس کنید و تمام مجوز‌هایی را که در خواست می‌کند تایید نمایید البته توجه کنید که در این مرحله شما می‌بایست در گوشی خود بر روی حساب فیس‌بوکتان وارد شده و یا Log In کرده باشید.

زمانی که دیدید گزینه Link به Unlink تغییر یافت می‌بایست برنامه لاین را از گوشی خود حذف کنید و مجددا آن را نصب نمایید.
حال بعد از نصب برنامه می‌بایست از طریق حساب کاربری فیس‌بوک وارد لاین شوید و در این مرحله اگر برنامه رمز عبوری خواست که شما آن را نمی‌دانید می‌بایست چهار رقم آخر شماره موبایل خود را وارد کنید (همان شماره‌ای که قبلا به لاین لینک شده بود).

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

جلوگیری از وارد شدن خودکار مخاطبان موبایل به لاین
شیوه کار لاین نیز همانند سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان بدین شکل است که اگر فرد مقابل شماره شما را در مخاطبان گوشی خود داشته باشد می‌تواند به سادگی شما را به حساب کاربری لاین خود اضافه کند (به عنوان دوست) و اگر شما مایل به این نیستید می‌توانید از طریق اقدامات زیر قابلیت مذکور را غیر فعال کنید:

وارد اپلیکیشن لاین شوید و از طریق More گزینه Settings را انتخاب کنید.
وارد قسمت Friends شوید و تیک گزینه Allow Others to Add را غیر فعال کنید.
از این پس دیگر سایر کاربران برای افزودن شما به عنوان دوست تنها می‌توانند درخواست ارسال کنند و شما نیز می‌توانید آن درخواست را تایید یا رد کنید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

انتخاب کیفیت تصاویری که به اشتراک گذاشته می‌شوند
به صورت پیش فرض شما هر تصویری را که از طریق لاین در اتاق‌های چت به دوستان خود می‌فرستید با کیفیت پایین ارسال می‌شوند اما می‌توانید از طریق بخش تنظیمات کیفیت آن‌ها را به نرمال افزایش دهید. برای این کار می‌بایست:

اپلیکیشن لاین را اجرا کنید و از طریق قسمت More وارد Settings شوید.
گزینه Chats & Voice را لمس کنید و سپس به قسمت Photo Quality بروید. اکنون می‌بایست گزینه Low را به Normal تغییر دهید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

تغییر زنگ پیش‌فرض
آیا از زنگ هشدار لاین خود خسته شده‌اید؟ شما می‌توانید از طریق بخش تنظیمات صدای دیگری را برای آن انتخاب کنید. برای این کار وارد اپلیکیشن لاین شوید و مراحل زیر را سپری کنید:

گزینه More و سپس قسمت Settings را انتخاب نمایید.
بخش Notifications را لمس کرده و سپس وارد قسمت Tone شوید. اکنون می‌بایست صدایی را که می‌خواهید به عنوان هشدار لاین پخش شود، انتخاب نمایید اما اگر می‌خواهید از صدای دیگری که در لیست وجود ندارد استفاده کنید، باید وارد قسمت Others شده (در زیر لیست قرار دارد) و از طریق آن صدای مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

پاک کردن، ارسال و یا ذخیره پیام‌ها در دفترچه یادداشت
در زیر شاخه ویرایش پیام‌ها، امکان ارسال، پاک کردن و ذخیره آن‌ها در دفترچه یادداشت وجود دارد. برای مثال شما می‌‌توانید پیامی را که در یک مکالمه به دوست خود ارسال کرده‌اید را ذخیره کنید و یا آن را به فرد دیگری ارسال نمایید.

برای انجام این کار باید مراحل زیر را سپری کنید:
وارد یک مکالمه از طریق لاین شوید، حال نوار ابزار موجود در قسمت بالایی و سمت راست برنامه را لمس کنید و گزینه Edit Messages را انتخاب نمایید.

از طریق همان بخش نیز می‌توانید گزینه‌های Delete Messages، Forward و Save to Notes را نیز انتخاب کنید.
حال بعد از انتخاب گزینه مورد نظر تمام پیام‌های موجود در مکالمه یک مربعی را در کنار خود خواهند دید که با تیک‌دار کردن آن‌ها می‌توانید پیام و یا پیام‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
زمانی که پیام‌های مورد نظر خود را تیک‌دار کردید گزینه Next را لمس کنید تا فرآیند مورد نظر اعمال شود.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

شروع مکالمه صوتی - تصویری رایگان با سایر کاربران لاین
همانند وایبر و پیام‌رسان فیس‌بوک، لاین نیز قابلیت برقراری تماس رایگان را دارد که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که با یکدیگر از طریق اینترنت تماس رایگان داشته باشند البته برای استفاده از آن می‌بایست اتصال اینترنت خود را نیز برقرار کنید (توجه داشته باشید که برای یک تماس صوتی و البته تصویری می‌بایست سرعت اینترنت مناسبی نیز داشته باشید).

وارد اتاق پیام‌های کاربری شوید که می‌خواهید با او تماس بگیرید.
اکنون نوار ابزار موجود در بخش بالا و سمت راست برنامه را لمس کنید و گزینه Free Call را انتخاب نمایید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

غیر فعال کردن دریافت دعوت نامه از سایر برنامه‌های لاین
دوستان شما در لاین می‌توانند دعوت نامه‌هایی را از سوی سایر برنامه‌های لاین برای‌تان ارسال کنند که از طریق آن برای مثال گفته می‌شود که بیایید و فلان بازی را انجام دهید.

اگر نمی‌خواهید که چنین دعوت نامه‌هایی را دریافت کنید می‌بایست اپلیکیشن لاین را اجرا کنید و مراحل زیر را انجام دهید:
از طریق قسمت More وارد بخش Setting و سپس Notifications شوید. حال به قسمت Additional Services بروید.
اکنون می‌بایست از طریق Unauthorized Apps گزینه Receive Messages را غیر فعال نمایید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

تهیه فایل بک‌آپ (پشتیبان) از تاریخچه چت‌ها
تاریخچه مکالمات متنی در لاین بر روی سرور‌های این سرویس ذخیره نمی‌شوند و اگر لاین را از روی گوشی خود پاک و دوباره نصب کنید تمام آن مکالمات از بین خواهند رفت. برای تهیه فایل پشتیبان از چت‌های خود می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

وارد محیط مکالمه‌ای شوید که می‌خواهید فایل پشتیبان از آن تهیه شود، اکنون نوار ابزار موجود در بخش بالا و سمت راست صفحه را لمس کنید و به سراغ گزینه Chat Settings بروید.

گزینه Backup Chat History و سپس Backup as a Text File یا Backup All را انتخاب نمایید (اولین گزینه مربوط به تهیه فایل پشتیبان تنها از متون است و در گزینه دوم تمام مکالمات نظیر تصاویر و… که ارسال شده‌اند نیز در کنار متون ذخیره خواهد شد).
گفتنی است که این فایل پشتیبان می‌تواند در سرویس‌های ابری شما نظیر دراپ‌باکس و… نیز ذخیره شود.

اگر شما گزینه Backup as a Text File را انتخاب کرده باشید نمی‌توانید آن را برای استفاده مجدد باز گردانید و تنها زمانی که گزینه Backup All را انتخاب کرده باشید قادر خواهید بود تا متون و اطلاعات مختلف آن مکالمه را بازیابی کنید.

آموزش کار با لاین, سیستم عامل اندروید

مشاهده و ذخیره تصاویر به اشتراک گذاری شده
در سرویس لاین ممکن است که شما تاکنون چندین تصویر مختلف را از طریق اتاق‌های چت دریافت کرده باشید که می‌توانید آن تصاویر را بر روی آلبوم لاین و یا خود گوشی ذخیره کنید.
برای این کار می‌بایست وارد محیطی (اتاق چت) شوید که آن تصاویر را دریافت کرده‌اید و سپس نوار ابزار موجود در بخش بالا و سمت راست صفحه را لمس کنید.

حال می‌بایست به سراغ Photos بروید و گزینه Save را انتخاب نمایید. اکنون در کنار کلیه تصاویر موجود یک کادر مربعی شکل جهت تیک‌دار کردن قرار می‌گیرد که می‌بایست تیک تصاویر مورد نظر خود را فعال کنید و سپس یکی از گزینه‌های To Album و یا To Device را برای ذخیره شدن در آلبوم لاین و یا ذخیره شدن در گوشی دستگاه انتخاب کنید.

اپلیکیشن‌های پیام رسان, تایم‌لاین

ارسال محتوای موجود در تایم‌لاین به یک مخاطب و یا گروه
اگر در تایم‌لاین (صفحه‌ای که آخرین مطالب منتشر شده توسط صفحات و دوستان شما در آن قرار می‌گیرد) مطلبی جالب بود و می‌خواهید آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید باید به صورت زیر وارد عمل شوید:

محتوایی مورد نظر را لمس کنید و انگشت خود را بر روی آن نگهدارید. اکنون در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه To Chat را لمس کنید.
حال فرد یا گروهی را که می‌خواهید این فایل برای آن به اشتراک گذاشته شود، انتخاب نمایید
منبع:itresan.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۱۴:۱۷
امین جوانمرد

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه