معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1401
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۰۰، ۱۳:۲۳ - دوست
    عالی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است



دلایل مختلفی وجود دارد که چرا آموزگاران باید محیط‌های آموزشی موبایلی ایجاد کنند. یکی از دلایل بسیار مهم مربوط به دانش‌آموزان، لزوم آمادگی آن‌ها برای عملکرد در جامعه جهانی که از لحاظ ارتباطی و فنّاوری غنی است و نیاز به شهروندانی آگاه، بصیر و باسواد دیجیتالی و رسانه‌ای دارد. در حالی که دانش‌آموزان ارزش تکنولوژی را می‌فهمند و آن ارزش‌ها را در دستگاه‌های موبایل خودشان منعکس کرده و استفاده می‌کنند؛ آن‌ها هنوز به راهنمایی نیاز دارند تا در سطحی آکادمیک و بهتر از دستگاه¬ موبایلی خودشان استفاده کنند(ایکار،2013، ص 4).
 به طبع آن دانش‌آموزان نیاز به کمک، دانش و مهارت دارند تا به آنها در یادگیری استفاده از دستگاه‌های موبایل برای زمینه‌ای حرفه‌ای و آکادمیک که تحت تأثیر و محصول یک جامعهٔ مولّد و خلّاق است، یاری رساند(گزارش NMC،2014). این دانشِ پایه و مجموعه مهارت¬ها، از فرصت‌های آموزشی که موقعیت‌های آموزشی شبیه¬سازی شده‌ای را فراهم می‌کند تا چگونگی حل مشکلات را با استفاده از دستگاه‌های موبایل نشان دهند حاصل می‌شود. یافته‌های ایکار نشان می‌دهد که دانش‌آموزان، مستعد و آمادهٔ استفاده از دستگاه‌های موبایل برای اهداف علمی و آکادمیک هستند و آن‌ها منتظر فرصت‌ها و تشویق‌هایی از آموزگاران و این مؤسسات هستند تا این مهم را انجام دهند. در نتیجه، دانش‌آموزان، هدایت و راهنمایی تکنولوژیکی می‌خواهند تا تجربه‌های علمی‌شان غنی شده و بهبود یابد؛ به گونه‌ای که تجربیاتی قابل تعمیم و کاربست به سایر جنبه‌های زندگی آن‌ها مانند حرفه و شغلشان فراهم آورد.
دلیل دومی که آموزگاران باید آموزش موبایلی را اجرایی کنند، اهمیت ایجاد محیط‌های آموزشی پویا است. وارد شدن و کاربست دستگاه‌های موبایل و استفاده از نرم افزارهایی که اجازهٔ دسترسی به اطلاعات و تعامل با محتوا را می‌دهند، می‌توانند به دانش‌آموزان در دیدن ارتباط بین یک محیط آموزشی و جهانی وسیع‌تر کمک کند. توانایی ارتباط دادن و مرتبط و متصل¬کردن این محیط‌های متفاوت به فراگیران کمک می‌کند تا بدانند که اطلاعات و دانش چگونه قابل کاربست، تعلیم، انتقال و استفاده در زمینه‌های مختلف می‌باشد (ایکار،2013).
این فعالیت‌ها همچنین مهارت‌های تفکر نقادانه1 را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که این مهارت‌ها برای موفقیت در این دنیای پیچیده که از طریق موبایل‌ها و سایر ابزارهای فناوری در سطح بالایی از ارتباطات قرار دارد لازم و ضروری می‌باشند.
لزوم سرمایه گذاری در زمینۀ فناوری‌های دانش آموزساخته و دانش آموزمحور، دلیل سومی است که چرا محیط‌های آموزشی موبایلی باید ایجاد شوند. بر اساس یافته‌های ایکار در سال 2013، دانش‌آموزان همچنان انتظارات بالای خود راجع به دسترسی در هر زمان و هر مکان به محتوای دوره‌ها و مواد آموزشی را نگه داشته‌اند و همچنان بر استفاده از ابزارهای دیجیتالی شخصی در داخل و بیرون از کلاس تاکید دارند.
چنان که قبلاً صحبت شد ترجیحات دانش‌آموزان و اولویت آن‌ها در استفاده از ابزارها و دستگاه‌های تکنولوژیکی در میزان دستیابی به یک دستگاه موبایل شخصی نشان داده شده است.

برای مثال شکل 4-1 یافته‌های ایکار را دربارهٔ میزان دستیابی به ابزارهای دیجیتالی را در دانش‌آموزان آمریکایی نشان می‌دهد.


منبع:

کتاب  تفکر دیجیتال و آموزش مبتنی بر فناوری های موبایلی

نوشته ی دکتر رابینسون و دکتر رینهارت

مترجمان: سیدمحمد خاتم نژاد- امین جوانمرد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۳۸
امین جوانمرد

اگر چه فناوری‌های مختلف، جامعه و شیوه‌های تعاملات انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده است اما در این بین احتمالاً کامپیوترها بیشترین سهم را چه به لحاظ ارتباطی، آموزشی و چه به لحاظ اجتماعی داشته‌اند. دستگاه‌های موبایل به عنوان رایانه و یا رایانه کوچک بخاطر امکان و توانایی قابل حمل بودن و نزدیک ساختن فاصله‌ها که به کاربران اجازه و امکان دسترسی به اطلاعات، برقراری ارتباط، اتصال، همکاری و ساخت و ساماندهی محصولات و پروژه‌ها را از هر مکانی در هر زمان که به عنوان"زمان درست و دقیق، مکان درست و دقیق"نیز معرفی شده‌اند می‌دهند اهمیت فراوان‌تری پیدا کرده‌اند.
دستگاه‌های موبایل به طور خاصی مورد توجه هستند زیرا به افراد امکان برقراری ارتباط با خود و دیگران را فراهم می‌آورند. برای مثال با استفاده از دستگاه‌های موبایل افراد امکان تعامل با دیگران از طریق ایمیل، پیام متنی، صدا و تصویر (فیلم)، شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی و مکالمهٔ تصویری را دارند. همه این کارکردها به وسیلهٔ نرم افزارهای گوناگون و کاربست قابلیت‌های نزدیک سازی و همگرایی تلفن‌های همراه امکان پذیر شده است. (مانند توانایی و امکان انجام چندین کار در دستگاه موبایل).
این سطح از ارتباط به معنی جوامع آنلاین متشکل از افرادی که به طور دیجیتالی به هم مرتبط و متصل شده‌اند می‌باشد. به وسیلهٔ ارتباط و اتصال به مخاطبان و شبکه‌های خاص و منتخب کاربر، افراد می‌توانند راجع به علایق مشترک، پروژه‌ها و کارهای مربوط به شغل خود با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Google Docs،Google Hangouts،Mindmeister.com، و Skype همکاری کنند. به دلیل اینکه دستگاه‌های موبایل ابزارهای ارتباطی هستند و قابلیت و امکان همکاری و مشارکت نیز از طریق آن‌ها فراهم شده است، افراد را قادر به ساخت پروژه‌های مورد علاقه‌شان می‌کند.
 برای مثال، افرادی که به صورت فردی یا گروهی کار می‌کنند ممکن است از دستگاه‌های موبایلی و نرم افزارهای مختلف برای ایجاد پروژه‌ها و ارائه‌های چندرسانه‌ای با استفاده از نرم افزار explain every thing یا power point یا docs to go اقدام نمایند و محصولات ویدئویی ویا صوتی خود را نیز با نرم افزارهایی نظیر magisto یا voice memos، تولید کنند و از نرم افزارهایی نظیر excel برای نمایش اطلاعات و داده‌های مد نظر خود در صفحات گسترده و از نرم افزار word برای کار و عملیات بر روی صفحات متنی و اسناد بهره برند.
از این رو که دستگاه‌های موبایل اجازه و امکان دسترسی‌ها، برقراری ارتباط و همکاری‌ها را فراهم آورده‌اند این ابزارها برای افراد و گروه‌ها و مؤسسات و سازمان‌ها اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند. در نتیجه؛ دستگاه‌های موبایل در حال شکل¬دهی فرهنگ و رفتارهای انسان و جوامع امروزی می‌باشند. برای مثال امکان دسترسی به اطلاعات، برقراری ارتباط و همکاری با دیگران همراه با توانایی ایجاد و ساخت محتوای تازه و محصولات جدید منجر به ایجاد انتظارات فرهنگی راجع به دستیابی به مواد و اطلاعات، سلایق و اولویت‌های شخصی در هر مکان و هر زمان شده است. این انتظارات هدایتگر پیشرفت فناوری‌های دیگر همانند فعالیت‌های روزانه تجارت، مردم و مدارس می‌شود.


منبع:

کتاب  تفکر دیجیتال و آموزش مبتنی بر فناوری های موبایلی

نوشته ی دکتر رابینسون و دکتر رینهارت

مترجمان: سیدمحمد خاتم نژاد- امین جوانمرد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۱۴
امین جوانمرد

چاپ شدن کتاب تفکر دیجیتال و آموزش مبتنی بر فناوری های موبایلی

کتاب  تفکر دیجیتال و آموزش مبتنی بر فناوری های موبایلی

نوشته ی دکتر رابینسون و دکتر رینهارت

مترجمان: سیدمحمد خاتم نژاد- امین جوانمرد

مقدمه کتاب:

    یک دستگاه موبایل هر شی و یا ابزاری اندازه دست و دستی است که امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می‌سازد و اجازهٔ برقراری ارتباط و همکاری بین یک کاربر و دیگران را می‌دهد. آن‌ها دستگاه‌هایی هستندکه دائماً به اینترنت متصل‌اند. مثال‌های مشخص این دستگاه‌های موبایل شامل آی­پدها، اسمارت­فون (گوشی‌های هوشمند) و تبلت ها هستند. دسترسی به این دستگاه‌ها به طور چشمگیری رشد و افزایش پیدا کرده است و همچنین توانایی و قابلیت‌های این ابزارها و دستگاه‌های قابل حمل و موبایل نیز بهبود و افزایش یافته است.

   به عنوان مثال به گزارش خبرگزاری افق که توسط سهامی New Media Consortium حمایت می‌شود، بر طبق گزارش اخیری از تولید کنندهٔ موبایل Ericsson مطالعات نشان می‌دهد تا سال 2015، حدود 80% از دسترسی‌ها به اینترنت با استفاده از دستگاه‌های موبایل خواهد بود. این امر برای بحث آموزش موضوعی بسیار مهم است؛ زیرا که موبایل‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند تا چند سال آینده تعدادشان از کامپیوترها افزون‌تر خواهد بود و این افزایش به طور خاص به علت پیشرفت‌های دستگاه‌های موبایل و فرصت‌هایی می‌باشد که این قبیل دستگاه‌ها در موضوع دستیابی به اطلاعات، همکاری با دیگران و ساخت اسناد و دیگر مواد لازم برای افراد و انتظارات حرفه‌ای آن­ها و مسئولیت‌های آنان فراهم می‌آورند. افزایش فراگیری و شیوع دستگاه‌های تلفن همراه، فضاهای آموزشی را از طرق مختلف به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر قرار خواهد داد.

   معلّمان مانند طراحان آموزشی و راهنمایان و مشاوران، به طور مستقیم تحت تأثیر دستگاه‌های موبایل قرار خواهند گرفت در حالی که معلّمانی که تنها در زمینهٔ تخصصی خود ماهر و استاد هستند، معمولاً دانش و مهارت این را نخواهند داشت که تمرینات آموزشی مورد نیاز برای ترکیب دستگاه‌های موبایل  با فضاهای آموزشی ارائه دهند.

این ناکارآمدی به دلایلی از­جمله کمبود آموزش در این زمینه، آمادگی و تمرین برای اینکه چگونه این محتوای آموزشی را به قشر عظیم دانش‌آموزان انتقال دهیم اتفاق می افتد. ترکیب و الحاق کردن تمارین و تکالیف آموزشی که شامل تکنولوژی‌های موبایلی می‌شوند می‌تواند فرصت­های یادگیری تجربی و مشارکتی را برای دانش ­آموزان ایجاد کرده و ارتقا بخشد.


     سواد فنّاورانه و روان و مسلط بودن که به معنای آمادگی آموزگار برای تدریس تلقی می‌شود؛ و اینکه چگونه اصول و راهبردهای آموزشی و فنی با حوزه و محتوای آموزشی آموزگاران تلاقی و برخورد دارد و به یادگیری‌های دانش­آموزان ارتباط دارد جای نگرانی بسیاری است. چون که فرایند تدریس و یادگیری به دلایلی از­جمله انتظارات جامعه و لزوم تمرینات آماده سازی دانش‌آموزان برای ورود به دنیای واقعی، نیروی کار و رواج فناوری‌های اجتماعی، ماهیت پیچیده‌ای دارد.

   تدریس مؤثر کلاسی و تحقیق تأثیرگذار و مفید از دانش محتوای آموزشی و یا درک معلّمان از رشتهٔ مربوط آن‌ها که با درک و اطلاع از تئوری‌های آموزشی همراه است ریشه می‌گیرد. (پاولسون 2001). رابینسون (2012) می‌گوید: با اینکه دانش محتوای تعلیمی مورد کاوش قرار گرفته است، اطلاعات اندکی دربارهٔ سواد فنّاورانه و تسلطی که معلّمان نیاز دارند تا با موفقیت فرآیند یاددهی و یادگیری هدایت کنند وجود دارد (ص1242). امروزه قسمتی از آن چشم­انداز فنّاورانهٔ مذکور شامل آموزش به کمک فناوری‌های موبایلی رشد و توسعه یافته می‌باشد.

   استفادهٔ مفید و کارآمد از دستگاه‌های موبایل در محیط‌های یادگیری، زیرمجموعه‌ای از تئوری‌های آموزشی و مؤلفه‌ای بنادین از دانش محتوای آموزشی فنّاورانه است(میشرا و کوهلر 2006). دانش محتوای آموزشی فنّاورانه مستلزم این است که آموزگاران فهم و درک بیشتر و افزون‌تری نسبت به پیچیدگی تدریس و محیط‌های یاگیری مخصوصاً با توجه به بحث ورود تکنولوژی به این محیط‌ها داشته باشند. به طور کلّی؛ میشرا و کوهلر بحث و استدلال می‌کنند که محتوا، آموزش و تکنولوژی (ص 1017) نشانگر سه عامل پیچیدهٔ فعلی حاضر در محیط‌های آموزشی هستند که نیاز به تفکر دقیق و طرح ریزی در زمان طراحی محیط‌های آموزشی، نتایج و فعالیت‌ها دارند. دانش محتوای آموزشی فنّاورانه در نگاه به دورهٔ آموزشی از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان در اینکه این دوره‌ها باید برنامهٔ درسی فنّاورانهٔ و سیستم‌های مختلف ارائه و ارسال بازخورد­ها و تکالیف دانش­آموزی داشته باشند و نیز گردش‌ها و عملیات‌های سازمانی، مشروط بر استفاده از فناوری‌های مختلف و دانش­آموزان صاحب دستگاه‌های موبایل که بر این فضای­های آموزشی پیچیده تأثیر دارند، اهمیت افزون‌تری می‌یابد.

   پیامد­های دیگری که با رواج دستگاه‌های موبایل به­وجود آمده‌اند مربوط به انتظارات افراد (والدین دانش‌آموزان و مربیان) دربارهٔ قادر بودن برای کار و یادگیری در هر زمان و مکانی که کاربر انتخاب کند می‌باشد (جانسون 2011). با این وجود، دستگاه‌های موبایل چگونه می‌تواند در محیط‌های آموزشی استفاده شود تا فرصت‌های یادگیری معنی­داری ایجاد کند و دانش­آموزان را برای یادگیری و کار با دستگاه‌های موبایل در این دنیای به­سرعت در حال تغییر که تکنولوژی را ارج می‌نهند و آن را با اکثر تعاملات و عملکردهای روزانه‌­شان بکار می‌بندند آماده کند؟

     چگونه آموزگاران می‌توانند فضاهای آموزشی تجربی موبایلی ایجاد کنند که دانش­آموزان را با محتوای دوره درگیر کنند و مهارت‌های سطح بالای تفکر و اندیشه­ورزی در آن‌ها ایجاد کنند؟ چگونه دستگاه‌های موبایل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند تا امکان دسترسی به اطلاعات و محتوای مربوط آموزشی را فراهم آورده و در ایجاد محیط‌های یادگیری مشارکتی برای گروه‌ها و فعالیت‌های گروه‌های کوچک دو نفری مورد استفاده قرار گیرند و برای ساخت تکالیف و پروژه‌های یادگیری برای ارزیابی و سنجش یادگیری دانش­آموزان در زمینه‌های فردی و گروهی و گروه‌های دو نفری بکار بسته شوند؟ و با وجود سرعت بالای پیشرفت فناوری‌های موبایلی و نرم افزارهای آن، معلّمان چه تکالیفی را برای برتری یافتن و پیشی گرفتن بر این تغییرات باید اتخاذ کرده و استفاده کنند؟

    کتاب پیش رو این سؤالات و همچنین هدف استفاده از دستگاه‌های موبایل در محیط‌های یادگیری با وجود ورود و ترکیب آن‌ها به برنامه درسی که منجر به تشکیل چارجوبی برای شناساندن زمان و مکان صحیح دسترسی به این فناوری شده است و هدف آن نیز افزایش یادگیری دانش­آموزان است را کاوش می‌کند. به طور ویژه این نوشتار موارد استفاده و کاربست فناوری‌های موبایلی، پیامدها و موقعیت‌های آموزشی که یادگیری دانش­آموزان را در محیط‌های مختلف آموزشی افزایش می‌دهد را شناسایی کرده و با ارزیابی اینکه دستگاه‌های موبایل و برنامه‌های آن چگونه می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند تا:

  • محیط‌های یادگیری را از لحاط آموزشی تغییر دهند؛
  • به محتوای دوره و اطلاعات و وب­سایت­های تعاملی مربوطه دسترسی ایجاد کنند؛
  • دانش ­آموزان را قادر سازد تا ارائه‌ها و پروژه‌های یادگیری متنوعی که نشانگر نتایج و بازخورد یادگیری‌شان است را بسازند؛
  • دانش­ آموزان را توسط مشارکت دو نفری و گروهی با محتوای دوره درگیر کند.
  • دانش ­آموزان را برای جهانی که خواستار تفکر نقادانه و سواد و مهارت رسانه‌ای و دیجیتالی می‌باشد آماده کند.
  • ملاحظات راجع به دستگاه‌های موبایل و راهبردهایی را که در طراحی آموزشی و ایجاد نتایج و بروندادهای آموزشی به منظور ارزشیابی به کمک معلّمان می‌آیند را برایشان فراهم نمایند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۵۱
امین جوانمرد


با سلام و عرض ادب خدمت دوستان محترم وبلاگی ام. خیلی خوشحالم که مجدد در خدمتتان هستم.  وقتی به کتب معتبر روان شناسی تربیتی و همچنین به عقاید معلمان و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت برخورد می کنیم، همواره با بحث«تدریس کارآمد» برخورد می کنیم. به راستی تدریس کارآمد و اثربخش چگونه تدرسی است؟ کدام تدریس را می توانیم کارآمد تلقی کنیم؟
به نظر می رسد که هر منبع و هر اندیشه ای، تدریس کارآمد را از یک منظری می بیند. یکی از بعد مدیریت کارآمد کلاس درس، یکی از بعد شادابی و نشاط تدریس، یکی از بعد ارزشیابی بهتر یادگیری دانش آموزان...
اما همگی اینها از رابطه ی مؤثر و مفید بین معلم و دانش آموز سخن می گویند. اگر از بعد نظام رفتارگرایی به تدریس کارآمد نگاه کنیم، به نظر می رسد، تدریس کارآمد، تدریسی باید که معلم بتواند همگی محتوا را انتقال دهد و هر مبحث را ارزشیابی کند و نمرات کسب شده توسط دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار داده تا نمرات بالا، تدریس کارآمد را رقم زند!
اگر از بعد نظام ساختن گرایی/سازنده گرایی به بحث نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که تدریسی کارآمد است که معلم همچون راهنمای در حاشیه باشد و دانش آموزان به کسب دانش و طراحی ساخت ذهنی خود بپردازند و معلم فقط در صورت نیاز و در صورت لزوم، فقط راهنمایی کند.
به راستی ما از کدام نظریه ی روان شناسی تربیتی در تدریس خود بهره مند هستیم؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۳۵
امین جوانمرد

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه