چرا آموزگاران باید آموزش موبایلی را به کار بندند؟ - قسمت اول
دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۳۸ ب.ظ
به طبع آن دانشآموزان نیاز به کمک، دانش و مهارت دارند تا به آنها در یادگیری استفاده از دستگاههای موبایل برای زمینهای حرفهای و آکادمیک که تحت تأثیر و محصول یک جامعهٔ مولّد و خلّاق است، یاری رساند(گزارش NMC،2014). این دانشِ پایه و مجموعه مهارت¬ها، از فرصتهای آموزشی که موقعیتهای آموزشی شبیه¬سازی شدهای را فراهم میکند تا چگونگی حل مشکلات را با استفاده از دستگاههای موبایل نشان دهند حاصل میشود. یافتههای ایکار نشان میدهد که دانشآموزان، مستعد و آمادهٔ استفاده از دستگاههای موبایل برای اهداف علمی و آکادمیک هستند و آنها منتظر فرصتها و تشویقهایی از آموزگاران و این مؤسسات هستند تا این مهم را انجام دهند. در نتیجه، دانشآموزان، هدایت و راهنمایی تکنولوژیکی میخواهند تا تجربههای علمیشان غنی شده و بهبود یابد؛ به گونهای که تجربیاتی قابل تعمیم و کاربست به سایر جنبههای زندگی آنها مانند حرفه و شغلشان فراهم آورد.
دلیل دومی که آموزگاران باید آموزش موبایلی را اجرایی کنند، اهمیت ایجاد محیطهای آموزشی پویا است. وارد شدن و کاربست دستگاههای موبایل و استفاده از نرم افزارهایی که اجازهٔ دسترسی به اطلاعات و تعامل با محتوا را میدهند، میتوانند به دانشآموزان در دیدن ارتباط بین یک محیط آموزشی و جهانی وسیعتر کمک کند. توانایی ارتباط دادن و مرتبط و متصل¬کردن این محیطهای متفاوت به فراگیران کمک میکند تا بدانند که اطلاعات و دانش چگونه قابل کاربست، تعلیم، انتقال و استفاده در زمینههای مختلف میباشد (ایکار،2013).
این فعالیتها همچنین مهارتهای تفکر نقادانه1 را در دانشآموزان ایجاد میکند که این مهارتها برای موفقیت در این دنیای پیچیده که از طریق موبایلها و سایر ابزارهای فناوری در سطح بالایی از ارتباطات قرار دارد لازم و ضروری میباشند.
لزوم سرمایه گذاری در زمینۀ فناوریهای دانش آموزساخته و دانش آموزمحور، دلیل سومی است که چرا محیطهای آموزشی موبایلی باید ایجاد شوند. بر اساس یافتههای ایکار در سال 2013، دانشآموزان همچنان انتظارات بالای خود راجع به دسترسی در هر زمان و هر مکان به محتوای دورهها و مواد آموزشی را نگه داشتهاند و همچنان بر استفاده از ابزارهای دیجیتالی شخصی در داخل و بیرون از کلاس تاکید دارند.
چنان که قبلاً صحبت شد ترجیحات دانشآموزان و اولویت آنها در استفاده از ابزارها و دستگاههای تکنولوژیکی در میزان دستیابی به یک دستگاه موبایل شخصی نشان داده شده است.
برای مثال شکل 4-1 یافتههای ایکار را دربارهٔ میزان دستیابی به ابزارهای دیجیتالی را در دانشآموزان آمریکایی نشان میدهد.
منبع:
کتاب تفکر دیجیتال و آموزش مبتنی بر فناوری های موبایلی
نوشته ی دکتر رابینسون و دکتر رینهارت
مترجمان: سیدمحمد خاتم نژاد- امین جوانمرد