معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1401
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۰۰، ۱۳:۲۳ - دوست
    عالی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

روز درختکاری بود که به سایت مقام معظم رهبری سر زدم. دیدم تصویر غرس درخت توسط حضرت آقا را در سایت قرار داده‌اند. بیانات ایشان را خواندم. در متن به جمله ای رسیدم که حضرت آقا گفته بودن، گیاه و درخت، مایه برکت زندگی بشر است.
کاش همهٔ ما به این جمله حضرت آقا، اعتقاد قلبی داشتیم. وقتی‌که در روزهای تعطیل به جنگل می‌روم و یا از جاده به سمت طبیعت تالش نگاه می‌کنم، دلم می‌گیرد. در مقالات خوانده بودم که جنگل‌های تالش دارای انواع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است؛ اما الآن چندین گونهٔ گیاهی و جانوری در جنگل‌های تالش از بین رفته‌اند. به‌راستی این موجود دوپا با خود و طبیعت چه می‌کند؟
طبیعت یک موهبت الهی است که خداوند آن را برای استفاده انسان پدید آورده است تا انسان با استفاده درست و بهینه از آن، زندگی سعادتمند را برای خود رقم زند؛ اما همین انسان به‌جای استفادهٔ درست، طبیعت را دستخوش تغییراتی می‌کند که نه برای انسان بلکه برای سایر موجودات هم دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود.
 در یکی از خبرها خواندم که در هر دو ثانیه، جنگلی به وسعت یک زمین فوتبال آتش می‌گیرد. این خبر بسیار دردناک است. چگونه انسان به خود این اجازه را می‌دهد تا این نعمت الهی را از بین ببرد؟ در تالش درختی همچون سرخدار، نگین جنگل‌های تالش بوده است. به این درخت در زبان تالشی، «سْردُور» می‌گویند. در یکی از مجلات خواندم که درخت سرخدار، نگین جنگل‌های تالش بوده است. از برگ این درخت ماده‌ای ترشح می‌شود به نام تُوکسین که برای تولید داروی ضد سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرد.
متأسفانه گونهٔ درخت سرخدار و هزاران نوع از گونه‌های دیگر، از جنگل‌های تالش از بین رفته‌اند و سایر گونه‌ها نیز در معرض نابودی هستند. طبیعت را گذشتگان حفظ کرده و به ما هدیه داده‌اند تا با استفاده بهینه از آن، این طبیعت را به آیندگان نیز هدیه دهیم؛ اما آن‌طور که مشاهده می‌شود، دیگر طبیعتی وجود نخواهد داشت که به آیندگان هدیه دهیم.
کاش کمی دلمان برای طبیعت می‌سوخت...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۴۷
امین جوانمرد
پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته‌ها است. از طریق پژوهش است که معلومات انسان جلوه‌ای نو به خود می‌گیرد و مجهولات طبیعت روزبه‌روز نمایان‌تر می‌شوند و لباس معلومات را بر تن می‌کنند.
انسان همواره به دنبال کشف پدیده‌ها و پی بردن به روابط موجود بین آن‌ها بوده است. کنجکاوی حسی است که همواره در وجود انسان بوده است. خداوند تبارک‌وتعالی، زمینهٔ اعتلای زندگی بشری را از طریق ابزارهایی برای انسان فراهم کرده است. یکی از ابزارها، قوهٔ تعقل و تفکر است. انسان به سبب قوهٔ تفکر و تعقل می‌تواند بیندیشد و راه سعادت را از راه شقاوت بازشناسد.
تحقیق و پژوهش امروزه در سیستم تعلیم و تربیت و نظام دانشگاهی بسیار مهم تلقی می‌شود. همهٔ افراد برای ارتقای سطح علمی و گاهی نیز با هدف کسب امتیاز، به‌ناچار باید دست به پژوهش زده و حداقل مقالاتی درزمینهٔ رشتهٔ تحصیلی خود بنویسند. روزانه چندین ایمیل از طرف شرکت‌های مختلف برای من ارسال می‌شود. دیشب که داشتم ایمیل خود را چک می‌کردم، دیدم از طرف یک شرکت ویراستاری، ایمیلی برای من ارسال شده است. در این ایمیل، گفته بودند، ما می‌توانیم برای تقویت رزومهٔ شما، با نام خودتان، مقالاتی را در مجلات معتبر ISI به چاپ برسانیم. کمی از این بابت تأسف خوردم.
پژوهشگران زیادی را می‌شناسم که همواره با تلاش و کوشش خود، به رشد علم و فنّاوری کمک می‌کنند؛ اما یک عده از افراد نیز وجود دارند که با پرداخت مقدار زیادی پول به شرکت‌های مختلف، مقالاتی را به اسم خود در مجلات مختلف چاپ می‌کنند و از این راه، امتیازاتی کسب می‌کنند.
همواره باید بدانیم که این کارها، جز حرکت انسان به‌سوی جهل و نادانی، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. چراکه تحقیق و پژوهش اگر به شیوهٔ درست آن صورت بگیرد، می‌تواند به سعادت بشری یاری رساند.
بیاییم با پژوهش درست، زمینهٔ اعتلای فکری و فرهنگی میهن خویش را فراهم کنیم.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۲۳
امین جوانمرد

یکی از نرم‌افزارهایی که همواره در بحث و تحلیل‌های آماری توسط پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند مورداستفاده قرار می‌گیرد، نرم‌افزار SPSS است. این نرم‌افزار باقدرت بالایی که در تحلیل داده‌ها دارد، برای پژوهشگران یک ابزار مهم به شمار می‌رود.
اس پی اس اس (SPSS)، مخفف Statistical package for social science است. در تحلیل داده‌ها با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، سه مرحلهٔ اساسی وجود دارد. نخست باید داده‌های خام را وارد کنید و آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نمایید. دوم باید تحلیل موردنیاز را برگزینید و آن را مشخص کنید.سوم برونداد را وارسی کنید.
برای آموزش SPSS، منابع پراکنده‌ای در اینترنت وجود دارد. کتاب‌های مختلفی نیز در این خصوص چاپ شده است. اما هیچ‌کدام نمی‌توانند، به طور کامل، مفاهیم اساسی آمار توصیفی و استنباطی را در قالب نرم‌افزار SPSS به خوانندگان منتقل کنند. دیروز یک فایل آموزشی نرم‌افزار SPSS که توسط مهندس بهرامی نوشته شده است، در اینترنت یافتم. به‌منظور استفاده همکاران و علاقه‌مندان به پژوهش، این فایل را جهت دانلود در وبلاگ قرار می‌دهم. امیدوارم این فایل بتواند در امر تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به دوستان کمک کند.

جهت دانلود کلیک نمایید
حجم: 9.7 مگابایت



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۰۳
امین جوانمرد

در پست قبلی فرم ارزیابی وبلاگ که توسط داوران محترم استفاده می‌شود را معرفی کردم. امروز می‌خواهم در خصوص متدهای مختلف این فرم و چگونگی کسب امتیاز صحبت کنم.

در بخش گرافیکی متدهای زیر مدنظر است:

1-سرعت بارگذاری وبلاگ: یکی از متدهای بسیار مهم بحث «سرعت وبلاگ» می‌باشد. یک وبلاگ نویس باید بداند که چه عواملی موجب کندی بارگذاری وبلاگ می‌شود و در جهت رفع آن‌ها بکوشد. استفاده بیش‌ازحد از کدهای جاوا همانند بارش قلب! و بارگذاری موسیقی در پس‌زمینهٔ وبلاگ، سرعت وبلاگ را بیش از اندازه کاهش می‌دهد. ازاین‌رو بهتر است از کدها و ابزارهایی که در سایت‌های ابزاردهی وبلاگ‌ها یافت می‌شود، کمتر استفاده کنیم.

2-طراحی وبلاگ: این قسمت به «قالب وبلاگ» یا همان «پوستهٔ وبلاگ» مربوط می‌شود. قالب وبلاگ یک ساختار نظم یافته‌ای است که محتوای وبلاگ را در معرض دید کاربران به نمایش می‌گذارد. قالب وبلاگ نیز همچون بخش‌های دیگر، دارای اصول و قواعد می‌باشد.
قالب وبلاگ باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
*سربرگ مناسب (هدر) و پابرگ مناسب (فوتر) داشته باشد.
*قالب وبلاگ بهتر است دارای ستون‌های راست و چپ باشد.
*یک منوی افقی در پایین هدر (زیر سربرگ وبلاگ) داشته باشد.
*دارای قسمت نمایش «برچسب‌ها» باشد.
*نام نویسنده و تاریخ نگارش مطلب را به‌درستی نمایش دهد.
*طبقه‌بندی موضوعی محتوا را به‌صورت شاخه‌ای و مناسب با ساختار وبلاگ نمایش دهد
 و سایر موارد....

یک نکتهٔ مهم در ساختار  وبلاگ، استفاده از ابزار آمارگیر می‌باشد. متأسفانه بسیاری از آمارگیرهایی که در سایت‌های مختلف در اختیار وبلاگ نویسان قرار داده می‌شود، نمی‌توانند به‌درستی آمار وبلاگ را بسنجند. اما دو ابزار آمارگیر خیلی خوب و مورد تأیید داوران محترم عبارت‌اند از: وبگذر و پرشین استت.
3-قابلیت تعاملی وبلاگ: یک وبلاگ خوب باید دارای امکاناتی باشد تا کاربرانش بتوانند به‌راحتی با مدیر وبلاگ در ارتباط باشند و دیدگاه‌ها و انتقادات و نظرات خود را مطرح کنند. همهٔ وبلاگ‌ها دارای قسمت «نظر دهی» یا همان «کامنت گذاری» در انتهای هر مطلب (پست) می‌باشند. علاوه بر این امکان، مدیر وبلاگ باید قسمتی به نام «ارتباط با ما» راه‌اندازی کند و نشانی پست الکترونیک خود را در آن صفحه معرفی کند تا کاربران بتوانند از طریق پست الکترونیک با ایشان ارتباط برقرار کنند.

4-به‌روزرسانی مستمر و منظم: در چندین سال اخیر، بحثی به نام «سئو»(SEO) با تلاش‌های شرکت گوگل، پا به عرصهٔ وب‌نویسی گذاشته است. سئو متدهایی دارد که وبلاگ‌ها با رعایت آن، می‌توانند در صفحهٔ اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند. یکی از متدهای مهم در سئو، به‌روزرسانی مستمر و منظم می‌باشد. حداقل هرماه دو مطلب باید در وبلاگ ثبت شود. با این کار، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر وبلاگ شما را به رسمیت می‌شناسند و در نتایج جستجوی خود، وبلاگ شمارا نمایش می‌دهند.

5-وضعیت وبلاگ در موتورهای جستجو: وقتی وبلاگ نویس، از سایر وبلاگ‌ها کمتر کپی کند و محتوای وبلاگ‌های خود را خودش بنویسد و متدهای مختلف مطرح‌شده در فرم‌های ارزیابی را بهتر و بیشتر رعایت کند، وبلاگش در موتورهای جستجو ثبت می‌شود و با تایپ عنوان وبلاگ در موتورهای جستجو، وبلاگش در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجوگر نمایش داده می‌شود.

6-نوآوری و خلاقیت در وبلاگ: استفاده از کدها و ابزارهای آماده که در سایت‌های مختلف در دسترس وبلاگ نویسان قرار می‌گیرد، کمتر می‌تواند زمینهٔ ارتقای وبلاگ را مهیا کند. بهتر است وبلاگ نویس خود برای وبلاگش ابزارهای نو آماده کند. برخی از ابزارها به کدنویسی نیاز دارند. پیشنهاد من این است که وبلاگ نویسان اندکی به حوزهٔ کدنویسی تحت وب وارد شده و با اصول‌ کدنویسی آشنا شوند.این بخش هم در قسمت گرافیکی و هم در قسمت محتوایی دارای امتیاز می باشد.

در بخش محتوایی متدهای زیر مدنظر است:

1-عنوان وبلاگ: اولین عاملی که می‌تواند خواننده را به وبلاگ شما علاقه‌مند کند، عنوان وبلاگ است. عنوان وبلاگ می‌تواند بر اساس رشتهٔ تحصیلی به صوت تخصصی باشد و یا به‌صورت شخصی و ادبی. عنوان وبلاگ، اولین دریچه برای ورود به وبلاگ شماست. زیرا خواننده ابتدا به‌ «عنوان» وبلاگ شما نگاه می‌کند. اگر عنوان، متناسب با نیاز خواننده باشد، به وبلاگ شما علاقه نشان داده و سعی می‌کند حتی برای یک‌بار هم که شده از وبلاگ شما بازدید کند.
سعی کنیم عنوانی که انتخاب می‌کنیم، به‌گونه‌ای باشد که در مسابقات مختلف وبلاگ نویسی، در نزد داوران بتوانیم از آن دفاع کنیم.
در این قسمت لازم می‌دانم در خصوص «آدرس وبلاگ» هم مختصراً توضیح دهم. آدرس وبلاگ، همان نشانی اینترنتی وبلاگ شماست که با تایپ آن در قسمت آدرس بار مرورگر، می‌توان به وبلاگ موردنظر دسترسی پیدا کرد. آدرس وبلاگ بهتر است، کوتاه، جذاب و ساده باشد.
 آدرس وبلاگ باید به‌گونه‌ای باشد که خواننده بتواند به‌راحتی آن را به حافظه خود بسپارد. انتخاب آدرس‌های سخت و طولانی و دارای اصطلاحات انگلیسی، ممکن است به تعداد بازدیدهای وبلاگ شما زیان برساند. علت این امر این است که افراد با سطح نگرش‌ها و دیدگاه‌های فکری مختلف وارد وبلاگ می‌شوند. نشانی وبلاگ باید دارای ملموس باشد و به‌گونه‌ای انتخاب شود که همهٔ افراد در هر سطح دانش، بتوانند به‌راحتی با وبلاگ‌ها پیوند برقرار کنند.

2-اجزای وبلاگ:
وقتی‌که عنوان و آدرس برای وبلاگ خود انتخاب کردیم. باید موضوعات و محتوای وبلاگ را به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که با عنوان وبلاگ همخوانی داشته باشند. موضوع‌بندی محتوای وبلاگ باید مناسب بوده و با موضوع جشنواره همخوانی داشته باشد.

3-محتوای وبلاگ: مهم‌ترین قسمت یک وبلاگ، محتوای آن است. محتوای وبلاگ باید با عنوان وبلاگ و زمینهٔ فعالیت آن همخوانی داشته باشد. بهتر است که وبلاگ نویس، محتوای وبلاگ خود را، خودش بنویسند و از سایر سایت‌ها و وبلاگ‌ها کپی نکنید. ارزش یک وبلاگ و لذت وبلاگ نویسی به این است که وبلاگ نویس، خود بنویسد و خود تولیدکنندهٔ محتوا باشد.
یک وبلاگ نویس باید بتواند صداقت خود را حفظ کند و همواره آن چیزی را بنویسد که بتواند آن را اثبات کند. وبلاگ نویس در انتهای محتوا، با استناد دادن به منابع دست‌اول و یا بیان «نقل‌قول» صحت محتوای خود را اثبات می‌کند و خوانندگان وبلاگ جهت مطالعهٔ بیشتر و کسب اطمینان از صحت محتوا، به استنادهای ذکرشده در انتهای محتوا مراجعه می‌کنند.

4-ارجاع به منابع: همان‌طور که در قسمت سوم اشاره شد، استناد دادن به محتوای وبلاگ، صحت محتوا را بالابرده و خوانندگان به وبلاگ اطمینان و اعتماد پیدا می‌کنند. در ذکر اخبار مربوط به خبرگزاری‌ها، بهتر است در ابتدای مطلب، از عبارت: «به نقل از....» استفاده کنیم. در ذکر مطالب علمی، بهتر است در انتهای مطلب، به منابع استفاده‌شده اشاره‌کنیم. منابع می‌تواند چند سایت معتبر اینترنتی باشد و یا چند کتاب و چند مقاله... .

5-سبک نوشتار: قلم وبلاگ نویس باید رسا باشد. محتوا باید به‌گونه‌ای نوشته شود که بین خواننده و وبلاگ ارتباط برقرار کند. وقتی‌که گروه سنی برای وبلاگ خود تعیین کردیم، باید قلم خود را با علاقهٔ آن‌ها هماهنگ کنیم. به‌عنوان‌مثال، استفاده از اصطلاحات سخت و پیچیده برای گروه سنی دانش آموزان مقطع ابتدایی، مناسب نیست.
یک وبلاگ نویس موفق، به اصول نگارشی زبان پارسی پایبند است. می‌داند که چه وقت از علائم نگارشی استفاده کند و چگونه یک متن را شروع کرده و خاتمه دهد.

6-مخاطب سنجی: همان‌طور که در قسمت پنجم اشاره کردم، انتخاب گروه سنی مناسب به‌عنوان خوانندگان وبلاگ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در قسمت «درباره ما» و یا «توضیحات وبلاگ» می‌توان اشاره کرد که این وبلاگ برای گروه سنی مثلاً نوجوانان مناسب است. این کار باعث می‌شود که محتوای شما حول محور علاقه و نگرش‌های نوجوان نوشته شود و همچنین سطح و حجم اطلاعات با سطح رشد شناختی مخاطب شما همخوانی داشته باشد.

دوستانی که سؤالی داشته باشند می توانند از قسمت نظرات مطرح کنند.
با آرزوی موفقیت برای همه ی عزیزان؛
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۰۳
امین جوانمرد
یکی از بخش‌های مسابقات و جشنواره‌های علمی، ادبی و هنری دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی و فرهنگی، بحث «وبلاگ نویسی» است. وبلاگ نویسی یک ابزار مناسب برای انتقال حقایق، مفاهیم، یادداشت‌ها در قالب چند صفحه مجازی مبتنی بر شبکهٔ جهانی وب می‌باشد. احساس می‌شود که وبلاگ نویسی امروزه یک حالت علمی به خود گرفته و بخش‌های مختلف آن بر اساس متدهای مختلف اریابی می‌شود.
فرمی که برای ارزیابی وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل دو بخش «گرافیکی» و «محتوایی» می‌باشد. بخش گرافیکی،30 امتیاز و بخش محتوایی 50 امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد. 20 امتیاز باقی مانده نیز به نظر کلی داوران بستگی دارد.
در آینده در خصوص وبلاگ نویسی و متدهای مختلف ارزیابی وبلاگ، بیشتر صحبت می‌کنیم.

فرم داوری رشته وبلاگ نویسی بدین شرح است:

جدول امتیاز گرافیکی رشته وبلاگ نویسی

موضوع

امتیاز شاخص های داوری

امتیاز

ملاک های داوری

 

متوسط

خوب

عالی

 

 

وبلاگ نویسی

سرعت بارگذاری و بلاگ (راهنمایی : در نظر گرفتن موارد موثر در سرعت نظیر استفاده بیش از حد کدهای جاواء و استفاده از موسیقی)

تبصره: استفاده مناسب از کدهای جاوا و ابزارهای مختلف کاربردی و زیبا سازی مناسب ، دارای امتیاز مثبت است.

 

 

5

 

 

 

طراحی (نظیر رعایت اصول گرافیکی مناسب با موضوع ، اختصاصی سازی  قالب ، شمارش گر مخاطب ، استفاده درست از امکانات)

5

 

 

 

قابلیت تعامل ( نظیر امکان نظر گذاری ،امکان برقراری ارتباط با نویسنده )

5

 

 

 

به روز رسانی مستمر و منظم

5

 

 

 

وضعیت وبلاگ در موتور های جستجو

5

 

 

 

نوآوری و خلاقیت در طراحی وبلاگ

5

 

 

 

جمع امتیاز محتوا

30

 

 

 

 

جدول امتیاز محتوایی رشته وبلاگ نویسی

موضوع

امتیاز شاخص های داوری

امتیاز

ملاک های داوری

متوسط

خوب

عالی

 

 

 

وبلاگ نویسی

 

 

 

 

 

 

 


عنوان وبلاگ

( مرتبط با جشنواره ، جذابیت ، دارا بودن معنا و پیام مناسب با محتوای وبلاگ)

5

 

 

 

اجزا وبلاگ

( موضوع بندی مناسب مطالب ، تناسب عنوان و اجزای وبلاگ با موضوع جشنواره )

5

 

 

 

محتوای وبلاگ

(نظیر ، جذابیت ، درستی )

10

 

 

 

ارجاع به منابع

(درج منابع اطلاعاتی و مستندات مطالب ، استفاده مناسب از سایر منابع)

10

 

 

 

سبک نوشتار

(جذابیت ، شیوا و رسا بودن نوشتار ، رعایت نکات نگارشی ، املایی و دستوری و توجه به گزیده نویسی )

10

 

 

 

مخاطب سنجی

(تعیین مخاطب در صفحه اصلی وبلاگ + تناسب سطح و حجم اطلاعات با مخاطب )

5

 

 

 

نوآوری و ابتکار

5

 

 

 

جمع امتیاز محتوا

50

 

 

 

 

 

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۰۴
امین جوانمرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

السّلام علی الصّدّیقة الطّاهرة، فاطمة المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

عید نوروز را به همه‌ی خانواده‌های ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطه‌ی عالم تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز. بخصوص به خانواده‌های عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانواده‌های محترم آنها، و به همه‌ی ایثارگران تبریک عرض میکنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.

سالی که شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌های قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم که ان‌شاءالله سال ۹۵ به برکت حضرت زهرا سال مبارکی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائی‌های آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهره‌مند شویم.

سالی که تمام شد -سال ۹۴- مثل همه‌ی سالهای دیگر، آمیزه‌ای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ی برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانیهائی که در کنار آن هست؛ همه‌ی اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ی سالها همین جور است.

سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.

امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعه‌ی اوضاع که نگاه میکند، امیدهائی را مشاهده میکند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش کرد، باید کار شبانه‌روزی کرد و باید بی‌وقفه سعی و کوشش کرد. اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.


به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.

بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریک عرض میکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیة الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۵۵
امین جوانمرد

سلام و عرض ادب خدمت یکایک دوستان،همراهان و همکاران گرانقدر؛
 حلول بهارپرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را به شما تبریک عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از خداوند متعال برایتان آرزومندم.
همانطور که مشاهده می کنید،سایت من دچار تغییر و تحول اساسی شده است. بیش از یکسال بود که از سیستم رزبلاگ کوچ کرده و با خرید هاست، سایت را راه اندازی کردم.اما در روز عید،مشکلی در سرویس های میزبانی رخ داد که باعث شد داده ها را به سرورهای دیگر منتقل کنم.اما با انتقال داده ها، با افت شدید سرعت و تغیرات اساسی در تنظیمات سایت روبرو شدم که این کار باعث شد از سایت به وبلاگ! کوچ کنم.
می خواهم یک مدت از طراحی و کدنویسی و... دور شوم و در وبلاگ فعالیت کنم. چون در وبلاگ، نسبت به سایت راحت تر هستم و بهتر می توانم بنویسم...
برقرار باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۴۷
امین جوانمرد

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه