معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1401
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۰۰، ۱۳:۲۳ - دوست
    عالی

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

آقکند نام فیلمی است که داستان یک معلم شهری را بازگو میکند که برای تدریس، یک روستای دورافتاده و فاقد امکانات را انتخاب کرده است. هدف از قرار دادن این فیلم در کتاب تفکر و پژوهش ششم دبستان، ارزش گذاری کارها و ترجیح دادن خوشی و راحتی دیگران بر خوشی و راحتی خود می باشد. به عبارت بهتر، این فیلم می خواهد بازگو کند که نباید ملاک انتخاب کارها، راحتی و آسایش خود فرد باشد، بلکه در بعضی کارها که ارزش معنوی و جایگاه خوب معنوی دارد، باید سختی ها را برای راحتی دیگران تحمل کرد. ارزش بالاتر از خواستهای شخصی و نفسانی است.

این فیلم، دقیقاً شیوه ی انتخاب مدرسه ی محل تدریسم را نشان میدهد. من هم با داشتن امتیازخوب، می توانستم شهر را انتخاب کنم اما روستا را انتخاب کردم تا بتوانم کمکی به بهبود یادگیری دانش آموزان روستایی کنم.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۱۳
امین جوانمرد

یکی از درس های کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم دبستان، درس «بوی خوش مدینه» است که مربوط می شود به اویس قرنی و داستان شنیدن بوی خوش از جانب مدینه(بوی پیامبراکرم«ص»). دانلود و استفاده از این فیلم برای بهبود فرایند یاددهی-یادگیری بسیار مفید است. پس از پخش این فیلم در کلاس درس، سؤالاتی را در خصوص تصمیم اویس بپرسید تا یادگیری دانش آموزانتان تعمیق یابد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۰۵
امین جوانمرد

برای دریافت قالب برنامه درسی در اینترنت خیلی گشتم اما طرح هایی که مشاهده کردم اکثراً دارای تبلیغات و آدرس وبلاگ ها در پایین طرح ها بود. بخاطر همین تصمیم گرفتم خودم قالب برنامه هفتگی را طراحی کنم.

قالب طراحی شده من:


جهت دریافت فایل پی دی اف طرح و چاپ آن، اینجا را کلیک نمایید.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۵۲
امین جوانمرد

وقتی که بدون هیچ مقدمه ای، به تدریس بپردازیم، دانش آموزان نمی توانند در یادگیری موفق شوند. علت این امر نیز مشخص است. همه ی ما برای انجام کاری به یک محرک درونی و یا بیرونی نیازمندیم تا در ما «انگیزه» و «شوق» حرکت و انجام کار را ایجاد کند. انسان ها بدون انگیزه و بدون داشتن هدف، نمی توانند موفق شوند. آموزگار هنگام شروع یک درس، باید آمادگی ذهنی در دانش آموزان ایجاد کند: «من آماده‌ام تا کار را شروع کنم‏(اسلاوین، 1385، ص 262). من علاقه دارم اطلاعات یا مهارت‌های مهمی را که قرار است آموزگار ارائه دهد، یاد بگیرم و درباره آنچه یاد خواهم گرفت نظری اجمالی دارم». این آمادگی ذهنی را به چند طریق می‌توان ایجاد کرد:
اولاً، آموزگاران باید دانش آموزان را ملزم کنند سروقت در کلاس حاضر شوند و باید بلافاصله درس را شروع کنند. این نوعی احساس جدی بودن هدف ایجاد می‌کند که با شروع نامنظم از دست می‌رود.
ثانیاً، آموزگاران باید کنجکاوی یا علاقه دانش آموزان را به درسی که قرار است یاد بگیرند، برانگیزند.
سرانجام اینکه، آموزگاران هنگام شروع یک درس باید به دانش آموزان نقشه مسیری از جایی که درس قرار است برود و آنچه آن‌ها درنهایت یاد خواهند گرفت، بدهند. به‌طورکلی معلوم شده است که بیان کردن اهداف درس، دستیابی دانش آموزان را به این اهداف افزایش می‌دهد (گرونلاند،2000). ارائه چکیده درس به دانش آموزان قبل از شروع تدریس نیز به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات تازه را جذب کنند (بلیف،2000).

منبع جهت مطالعه بیشتر:
‏اسلاوین، ‏‫رابرت ای(1385). روان‌‌شناسی‌ تربیتی‌ نظریه‌ و کاربست‌. (ی. سیدمحمدی‌، مترجم). تهران‌: روان‌.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۵۷
امین جوانمرد

نگاهی اجمالی به ارزشیابی در مقطع ابتدایی
یادم می‌آید وقتی‌که دانش‌آموز یکی از دبستان‌های تالش بودم، همیشه وقتی زمان امتحان و ارزشیابی می‌رسید، استرس زیادی پیدا می‌کردم. علتش هم واضح هست. کسی که برای معدل خوب و نمره خوب تلاش می‌کند، باید هم استرس داشته باشد! این یک چیز عادی ست.
و اکنون که سیزده سال از آن روزها می‌گذرد و من از یک دانش‌آموز ساده روستایی به یک معلم تبدیل شده‌ام، الآن درک می‌کنم که ارزشیابی در سلامت روان دانش‌آموزان چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد. روزهای گران‌بهای عمر خود را برای کسب نمره 20 گذراندیم و امروزه جز چند کلمه  ساده، چیزی از محتوای درسی در ذهنمان نیست. آیا یادگیری‌های دوران راهنمایی و دبیرستانم در شرایط زندگی من تغییری ایجاد کرده است؟ اصلاً آنچه می‌خواندم، یک «یادگیری» بود؟!
ارزشیابی به‌جای اینکه در خدمت آموزش باشد و بتواند نقاط قوت و ضعف تدریس معلم و همچنین میزان تلاش دانش‌آموز در رسیدن به هدف‌ها و ملاک‌های موردنظر را بسنجد، به یک معضل بزرگی تبدیل شده بود که هیچ‌وقت سختی‌های دوران امتحان از ذهنمان پاک نمی‌شود.
خوشبختانه امروزه نوع نگاه به ارزشیابی دگرگون شده است. امروزه ارزشیابی در اختیار آموزش است. ابزارهای ارزشیابی به‌جای اینکه فقط آزمون کتبی 20 نمره‌ای! باشد، خودسنجی، همسال سنجی، سنجش مشاهده‌ای، چک لیست و ... است. معلم حتی از صحبت کردن دانش‌آموز هم به یادگیری دانش‌آموز پی می‌برد. بله! این است معنای واقعی ارزشیابی؛
چقدر باید در میزهای پشت سر هم بنشینیم و مراقب‌های سفت و سخت! قدم بزنند تا ما امتحان دهیم؟ امروزه به جای آنکه ارزشیابی تنها یک‌بار به‌صورت کلی و آن هم در پایان سال تحصیلی به صورت تراکمی انجام شود، یک حالت فرآیندی به خود گرفته است. درطول سال تحصیلی هم می‌توان یادگیری دانش‌آموز را تخمین زد. اصلاً چرا یاد می‌گیریم؟ یاد می‌گیریم تا بتوانیم آموخته‌های خود را در زندگی واقعی خود استفاده کنیم. همین‌که دانش‌آموزم بتواند دو مثال از کارکرد درس جدید در زندگی واقعی مثال بزند، برایم کافی ست. زیرا هدف ارزشیابی امروزی همین است. آثار یادگیری در عملکرد خود را نشان می‌دهند. عملکرد دانش‌آموزم می‌تواند گویای یادگیری او باشد. روش‌های تدریسم می‌تواند در پرتو همین ابزارهای گوناگون ارزشیابی و سنجش عملکرد دانش‌آموزان، دچار تغییر و دگرگونی شود.
بیاییم ارزشیابی کلاسی خود را دگرگون کنیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۰۱:۴۲
امین جوانمرد

گرچه معلم در ارزشیابی کیفی-توصیفی بسیار کمتر از ارزشیابی های تراکمی استفاده می کند؛لیکن اگر بخواهد پرسش های مختلفی را در آزمون پیشرفت تحصیلی قرار دهد، برای آنکه به آزمون شونده نظم فکری دهد و پاسخ دهی را آسان نماید،ترتیب زیر پیشنهاد می شود:

1-پرسش های درست-نادرست

2-پرسش های جور کردنی

3-پرسش های چندگزینه ای

4-پرسش های تشریحی کوتاه پاسخ

5-پرسش های تشریحی بلند پاسخ(گسترده پاسخ)

علاوه بر این، ترتیب پرسش ها را بر حسب موارد زیر نیز می توان دسته بندی کرد:

1.پرسش های مربوط به هر طبقه از هدف های آموزشی مانند اصطلاحات،کاربرد اصول و ... را به دنبال هم قرار دهیم.

2.پرسش ها را از ساده به دشوار مرتب کنیم.

3.در تنظیم پرسش های یک آزمون سعی کنیم سازمان اصلی مطالب درسی حفظ شود.


منبع: صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری،نوشته ی بهمن قره داغی، ص201


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۵۴
امین جوانمرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۷
امین جوانمرد

به منظور بهره مندی همکاران گرانقدر، کارنمای معلمی خود را که حاصل چهارسال تجارب زیسته من در دانشگاه فرهنگیان می باشد، در وبلاگی گردآوری کرده ام تا دوستان بتوانند به راحتی به محتوا دسترسی یابند.

آدرس وبلاگ:

http://newteacher.blog.ir

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۱۴
امین جوانمرد

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه