ترتیب پرسش ها در یک آزمون
چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۵۴ ب.ظ
گرچه معلم در ارزشیابی کیفی-توصیفی بسیار کمتر از ارزشیابی های تراکمی استفاده می کند؛لیکن اگر بخواهد پرسش های مختلفی را در آزمون پیشرفت تحصیلی قرار دهد، برای آنکه به آزمون شونده نظم فکری دهد و پاسخ دهی را آسان نماید،ترتیب زیر پیشنهاد می شود:
1-پرسش های درست-نادرست
2-پرسش های جور کردنی
3-پرسش های چندگزینه ای
4-پرسش های تشریحی کوتاه پاسخ
5-پرسش های تشریحی بلند پاسخ(گسترده پاسخ)
علاوه بر این، ترتیب پرسش ها را بر حسب موارد زیر نیز می توان دسته بندی کرد:
1.پرسش های مربوط به هر طبقه از هدف های آموزشی مانند اصطلاحات،کاربرد اصول و ... را به دنبال هم قرار دهیم.
2.پرسش ها را از ساده به دشوار مرتب کنیم.
3.در تنظیم پرسش های یک آزمون سعی کنیم سازمان اصلی مطالب درسی حفظ شود.
منبع: صفر تا بیست ارزشیابی برای یادگیری،نوشته ی بهمن قره داغی، ص201
۹۵/۰۶/۱۷