معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا

توسعه حرفه ای معلم، راه درمان سیستم آموزشی کشور

معلم کارآمد،کلاس پویا
سمت فعلی: کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش

مـعلـمـان خـوب، خـود نیز شـاگـردانـی متعهدند. در جامعه دانایی محور، سازمان آموزش‌وپرورش در کنار انتقال محتوا به دانش آموزان، خود نیز می‌آموزد و کارگزاران امر آموزش را نیز توسعه می‌بخشد. توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمی، تنها راه درمان سیستم آموزشی کشور است. معلمان خلّاق همیشه در کنار آموزش، به پژوهش و یادگیری محتوای جدید می‌پردازند تا تدریس خود را اثربخش سازند. امید است در این وبلاگ، با هدف بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، در جهت توسعه حرفه‌ای جایگاه معلمان قدمی برداشته شود.
مدیریت تارنما: امین جوانمرد-تالش
رایانامه: Aminj313@yahoo.com

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تاییدیه درگاه پرداخت

فروشگاه امین فایل

کیوآرکد وبلاگ


با اسکن این کیوآرکد، می توانید به راحتی به محتوای وبلاگ از طریق تلفن همراه و تبلت دسترسی یابید.
مقام معظم رهبری

شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‌سازید و استکبار جهانی را مأیوس می‌کنید و نقطهٔ امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‌دارید.
نشان سال 1401
سرزمین تالش











اسناد مهم سیستم تعلیم و تربیت ایران




آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۰۰، ۱۳:۲۳ - دوست
    عالی

چگونگی ارزشیابی نمرات دانش آموزان در طرح توصیفی

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ق.ظ

با اتمام کتاب‌ها و شروع فصل امتحانات معلم‌ها با تلاش بیشتر کتاب‌ها را مرور می‌کنند و نمرات ارزشیابی نوبت دوم را به دفتر مدرسه تحویل می‌دهند تا با گرفتن امتحان آخر سال و با توجه به نمرات ارزشیابی دانش آموزان در طول سال تحصیلی درباره نمرات آن‌ها تصمیم گرفته شود.

زمان گذشت، سال نو شد و کتاب‌ها کهنه. گویی همین دیروز بود، که سال تحصیلی آغاز شده بود و برگ برگ کتاب‌ها بوی نویی می‌داد؛ و چه خود نمایی می‌کردند برگ‌های کتاب‌ها، در مقابل برگ‌های زردی که از درختان فرو می‌ریختند. حال نوبت خزان کتاب‌های پاییز است و البته در این خزان دانش آموزان برداشتی ماندگار کرده‌اند ...

با شروع سال نو تکاپو در مدارس بیشتر شده؛ معلمین و دانش آموزان به اتمام کتاب‌ها همت گماشتند. زمان باقی مانده نیز برای مرور دروس و گرفتن اشکالات دانش آموزان است. با توجه به توصیفی بودن نمرات دانش آموزان و ارزیابی آن‌ها در امتحانات پایان سال، کار معلمین دشوارتر می‌باشد.

در آموزش ابتدایی، ارزشیابی از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و از وظایف معلمان است که به منظور کارآیی و اثر بخشی مدارس و مشارکت فعال دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری جهت نیل به هدف‌های زیر انجام می‌پذیرد.

  • ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان.
  • آگاه ساختن دانش آموزان از میزان پیشرفت تحصیلی و تربیتی خود و نیز مطلع ساختن اولیای آنان از وضعیت تحصیلی فرزندانشان.
  • پرورش استعدادها و پرورش روحیه تلاش، ابتکار و رقابت‌های سالم در دانش آموزان.
  • حصول اطمینان از تحقق شرایط لازم به منظور ارتقای دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر.
  • به دست آوردن قسمتی از اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی از کیفیت و محتوای برنامه‌های آموزشی روش‌ها و وسایل تدریس و کار مدارس.
  • تشخیص استعدادها و علائق دانش آموزان به منظور راهنمایی آنان در فعالیت‌های آینده.

می‌دانید که امتحانات توصیفی دوره‌های ابتدایی در دو نوبت برگزار می‌شود، امتحانات نوبت اول بهمن ماه و امتحانات نوبت دوم خرداد ماه هر سال برگزار خواهد شد. امتحان پایانی نوبت اول از مطالب تدریس شده همان نوبت و امتحان نوبت دوم از تمام محتوای کتاب درسی به عمل می‌آید.
دانش آموز

نمره امتحان هر درس در هر نوبت میانگین نمره امتحان پایانی و نمره ارزشیابی مستمر همان نوبت خواهد بود که بر مبنای 20 مشخص می‌شود. ضمناً در هر نوبت به هر دانش آموز بر اساس رفتار، اخلاق، رعایت موازین اسلامی، رعایت اصول بهداشت و نظافت شخصی، کیفیت حضور، غیاب و رعایت مقررات مدرسه یک نمره انضباط داده می‌شود.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - تربیتی در دوره ابتدایی به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی براساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام می‌پذیرد. نمره ارزشیابی مستمر با توجه به میزان مشارکت دانش آموز در فعالیت‌های یادگیری از طریق بررسی تکالیف درسی، انجام پرسش‌های تدریجی، بررسی فعالیت‌های مرتبط با درس خارج از کلاس و نظایر آن تعیین می‌شود. گزارش نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - تربیتی دانش آموزان در طول سال تحصیلی و در هر زمان قابل ارائه می‌باشد لیکن برای اطمینان بیشتر به صورت رسمی و مکتوب در نوبت‌های زیر ارائه می‌شود.

دانش آموز

الف) نوبت اول در دی ماه (شامل نتایج ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی - تربیتی مهر ماه تا پایان دی ماه)

ب) نوبت دوم در خردادماه (شامل نتایج ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی - تربیتی مهر ماه تا خردادماه)

ج) ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزانی که در درس یا دروسی در خردادماه نیاز به آموزش و تلاش بیشتر دارند لغایت 15 شهریور.

علاوه بر موارد فوق، مدیر مدرسه و معلم در طول هر نوبت، حداقل دو بار اولیاء دانش آموز را از روند پیشرفت تحصیلی - تربیتی وی به نحو مقتضی مطلع می‌نمایند. وضعیت آموزشی و تربیتی دانش آموز در هر درس بر اساس ارزشیابی های به عمل آمده در طول هر نوبت با توجه به اهداف آن درس در حیطه‌های شناختی، عاطفی و مهارتی طبق مقیاس زیر مشخص و گزارش می‌شود.

الف- خیلی خوب

ب- خوب

ج- قابل قبول

د- نیاز به آموزش و تلاش بیشتر


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

کيو آر کد مطلب جهت استفاده در اندرويد
چگونگی ارزشیابی نمرات دانش آموزان در طرح توصیفی
دريافت برنامه هاي رمزينه خوان براي انواع سيستم عامل هاي تلفن همراه و تبلت
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۷
امین جوانمرد تعداد بازدید: ۵۰۲

چگونگی ارزشیابی نمرات دانش آموزان در ط

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

مترجم سایت

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه