سرقت علمی،مشکل اصلی نظام پژوهشی
با مطرح شدن برنامه «معلم پژوهنده» در نظام تعلیم و تربیت و تعریف مبانی آن در سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، توسعه حرفهای معلم در امر تعلیم و تربیت یکی از ارکان اصلی و اهداف بنیادی بوده و در این راستا، دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی امر آموزش معلمان آینده ایران اسلامی، برنامهها و همایشهایی به منظور ترغیب دانشجومعلمان به امر پژوهش برگزار کرده تا روحیه پژوهشگری در این عزیزان رشد یابد.
اینجانب با استعانت از کاتب ازل و حمایتهای اساتید و مسئولان گرانقدر پردیس مذکور، توانستم در طی سه سال که دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان هستم، عناوین زیر را کسب و به یادگار بگذارم:
- تألیف کتاب آموزش وبلاگ نویسی با سیستمهای بلاگفا و رزبلاگ
- تألیف کتاب دانستنیهای یک افسرجنگ نرم در فضای سایبری
- مقام اول کشوری در رشته وبلاگ نویسی در جشنواره فرهنگی دانشگاه فرهنگیان
- برگزیده به عنوان 110 وبلاگ نویس برتر کشوری در رشته نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور
- معدل الف در سه سال پی در پی در دانشگاه فرهنگیان.
- طراحی و کدنویسی چندین سایت و وبلاگ ایرانی برای ارگانهای مختلف
- مقاله «تربیت و مبانی آن در نهج البلاغه»
- مقاله «اقدام پژوهی و معلم پژوهنده»
- مقاله «مبانی امر به معروف و نهی از منکر»
و چندین مورد دیگر که در این نوشتار مجال پرداختن به آنها نیست.
همانطور که مستحضر هستید، رعایت اخلاق در امر پژوهش از قوانین مهم و اساسی تحقیق و پژوهش است که به منظور رشد و ترقی علمی، باید مد نظر پژوهشگران قرار گیرد.
متاسفانه مشاهده می شود که برخی از افراد فرصت طلب بدون رعایت کردن اخلاق پژوهش، دست به سرقت علمی زده و مقالات و نوشتههای دیگران را با نام خود در همایشهای استانی و بعضاً کشوری ارائه داده و امتیازاتی نیز کسب می کنند.
با این حال، اسم برخی از افرادی که با سرقت علمی،امتیازاتی کسب می کنند،به عنوان پژوهشگر برتر معرفی می شود که این جای بسی تأمل دارد....
امیدوارم با این گونه افراد برخورد شود تا آثار و زحمات دیگران مورد بی لطفی واقع نشود...
موفق باشید.
یاعلی