مطالعات اجتماعی را به سؤال و جوابهای کلیشهای تبدیل نکنیم
موردی که ذهن مرا درگیر کرده بود، بحث مربوط به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بود. بر خلاف آنچه که تصور میکردم، اکثر نمونه سؤالات موجود در اینترنت مربوط به بخش «دانش» محتوای کتاب درسی است و به سطوح دیگر یادگیری توجه نشده است.
همکاران گرانقدر و بزرگوار توجه داشته باشند که متن کتابهای درسی مطالعات اجتماعی تنها مقدمهای برای انجام فعالیت دانشآموزان است و هدف آن، طرح سؤال و جوابهای کلیشهای نیست.
بهعنوان مثال، وقتی رفتار و عمل دانشآموز خود را در برخورد با دوستش مشاهده کنم، میتوانم از رفتارش، ارزشیابی از محتوای درس اول مطالعات اجتماعی ششم با عنوان «دوستی» را بهعمل آورم. فراموش نکنیم که هدف از کسب علم و دانایی، آماده کردن دانشآموزان برای زندگی و کاربرد عملی از محتوای درسی است. از این رو نباید کلاس درس مطالعات اجتماعی جایی برای تنشهای روحی امتحان و سؤالات و... باشد. زیرا این موارد خلاف برنامه درس ملی میباشند.
برقرار باشید