مراحل طراحی آموزشی
↩️مراحل طراحی آموزشی؛
هدف از طراحی آموزشی، فراهم کردن امکانات یادگیری است؛ زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر و مناسب، عامل مهمی در فرآیند طراحی یک درس محسوب می شود. قبل از شروع آموزش، معلم باید همه چیز را پیش بینی و آماده کند و برنامه ی خود را بنویسد؛ اما با توجه به این که فرآیند تدریس، هیچگاه نمی تواند کامل باشد، برنامه های طراحی شده باید انعطاف پذیر، مرتب و به روز گردند. یک برنامه آموزشی خوب باید به نحوی نوشته شود که دستیابی به قابلیت و صلاحیت مورد نظر را تضمین کند. در فرآیند طراحی می توان از الگوهای مختلف استفاده کرد؛ اما در تمام الگوها، حداقل چهار مرحله یا گام اساسی را باید مورد توجه قرار داد. این گامها عبارتند از:
✅ گام اول : تحلیل و تنظیم هدفهای آموزشی
✅گام دوم : تحلیل موقعیت آموزشی
✅ گام سوم : تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله ی آموزشی
✅ گام چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
👈 چگونه هدفهای آموزشی را تحلیل و تنظیم کنیم؟
هدفهای آموزشی، بیان کننده ی وضعیت مطلوب در یک رویداد آموزشی هستند. هدفهای خوب تنظیم شده حداقل باید دارای چهار ویژگی زیر باشند:
1️⃣ دانش آموزان، محور باشند؛ یعنی بر اساس فعالیت های دانش آموزان تنظیم شوند.
2️⃣توصیفی از نتایج یادگیری باشند.
3️⃣صریح، روشن و قابل فهم باشند.
4️⃣ قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.
منبع: کانال مدارس یادگیرنده ی مرآت