اصول آموزش موقعیتمحوری
اصول آموزش موقعیتمحوری؛
هدف تربیت رسمی و عمومی (نظام آموزشوپرورش) تکوین و تعالی پیوستة هویت متربیان، به گونهای که بتوانند موقعیت خود و دیگران (نسبت به خود، خدا، دیگر انسانها و طبیعت) را به درستی درک و آن را به طور مستمر با عمل صالح فردی و جمعی متناسب با نظام معیار اسلامی اصلاح نمایند.
براساس این هدف، رویکرد اساسی نظام تربیت رسمی و عمومی سازگار با رهیافتهای دینمحوری، موقعیتشناسی و موقعیتآفرینی میباشد.
براساس این رویکرد نظام تربیت رسمی و عمومی به مثابه نظامی است که با داشتن خصوصیاتی نظیر پویایی، آیندهنگری و تحولآفرینی، توجه به اقتضائات بومی و ملی و بهرهوری از کارگزارانی فکور و متعهد به نظام معیار اسلامی زمینهساز درک شایسته متربیان و مربیان از موقعیت خویش و دیگران و عمل برای اصلاح مداوم آن براساس انتخاب و التزام اختیاری و آگاهانه نظام معیار اسلامی میشود.
منظور از موقعیت، وضعیت مشخص، پویا و قابل درک و تغییر است که حاصل پیوستة فرد به منزلة عنصری آگاه، آزاد و فعال با خداوند و گستردهای جهان هستی (خود، طبیعت و جامعه) در محضر خداوند متعال است که حقیقتی برتر و خالق همة جهان و فراتر از همه موقعیتهاست.
📕مدرسه در آینه تربیت؛ ✍️دکتر عظیم محبی؛ ©مرکز نوآوریهای آموزشی مرآت؛